"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Istoriya-History journal Contents of Istoriya-History

History, issue 3/2014, Volume 22

Анелия Vracheva от Анелия Vracheva
18-06-2014
in Contents of Istoriya-History
A A

 CONTENTS / СЪДЪРЖАНИЕ

VIEW OVER THE BALKAN PENINSULA/ ПОГЛЕД НАДБАЛКАНИТЕ
Църковните камбани и камбанарии на Източните Балкани – любопитен резултат от Четвъртия кръстоносен поход
[Church Bells and Church Towers in the Eastern Balkans – Interesting Consequence of the Fourth Crusade] /

Николай Марков / Nikolay Markov – стр. 239
icon Open the full text

CIVILIZATION BOUNDARIES / ЦИВИЛИЗАЦИОННИ ГРАНИЦИ
Ягелонският университет и балканистиката след 1989 г. [Jagiellonian University and the Balkan Studies since 1989] /
Виктор Рогозенски / Viktor Rogozenski – стр. 261
icon Open the full text

Дискусията на архитектите относно бъдещето на социалистическия град в Югоизточна Украйна през периода 1920–1930 година
[Discussions on the Main Directions of Urban Development of South-Eastern Ukraine During the 1920–1930s] /

Тетяна Бондаренко / Tetiana Bondarenko – стр. 271

 icon Open the full text

ДИСКУСИОННО/ DISCUSSIONS
Истини и заблуди относно името и родното място на Паисий Хилендарски
[Facts and Delusions About the Name and the Birthplace of Paisij Hilendarski] /

Цанко Живков / Tzanko Zhivkov – стр. 278

 icon Open the full text

Стефан Стамболов–Балканският Ришельо? [Stefan Stambolov – the Balkan Richelieu?] /
Илия Тодев / Ilia Todev – стр. 287

 icon Open the full text

APPROACHES IN TEACHING / ПОДХОДИ В ПРЕПОДАВАНЕТО
Каква България представяме на нашите деца – Моя страна, моя България – Наш роден дом
[How We Present Bulgaria to Our Children] /

Таня Трапова/ Tanya Trapova – стр. 293

 icon Open the full text

GUARDIANS OF THE MEMORY / ПАЗИТЕЛИ НА ПАМЕТТА
Докосване до миналото. Музейното дело в Провадия [A Touch to the Past. Museum Activities in Provadia] /
Светослав Аджемлерски / Svetoslav Adzhemlerski – стр. 309

 icon Open the full text

За старите имена на Провадия [About the Historical Names of Provadia] /
Светослав Аджемлерски / Svetoslav Adzhemlerski – стр. 316

LETTERS TO THE EDITOR / ПИСМА ДО РЕДАКЦИЯТА
Що е то европейски културен диалог и сътрудничество? Климентските старци и Баба Марта – посланици на българската култура в Европа
[What is European Cultural Dialogue and Cooperation? “Klimentskite Starci” & “Baba Marta” – Ambassadors of the Bulgarian Culture in Europe] /
Eмил Върбанов / Emil Varbanov – стр. 324

 

 icon Open the full text

BULGARIA ABROAD / БЪЛГАРИЯ ПО СВЕТА
Дружеството на Българите в Унгария отбелязва вековен юбилей [Association of Bulgarians in Hungary Celebrates 100th Anniversary] /
Албена Миланова / Аlbena Milanova – стр. 329

 

 icon Open the full text

Eдин „обикновен“ летен понеделник. Слово по повод стогодишнината от създаването на Дружеството на българите в Унгария /
[One “Usual” Monday in the Summer. Speech Marking 100th Anniversary of the Association of Bulgarians in Hungary] /
Андраш Дончев / András Doncsev – стр. 331

 

 icon Open the full text

Общността, която сътвори „малка“ България на унгарска земя. Слово при откриване на концерта в Българския културен дом/
[The Community That Created Bulgaria on Hungarian Soil. Welcome Speech at the Concert in Bulgarian Cultural Centre, Budapest, March 3, 2014] /
Данчо Мусев / Dancho Musev – стр. 334

 

 Log in to read the full text

BOOKS FOR YOUR LIBRARY/ ЗА ВАШАТА БИБЛИОТЕКА – стр. 336

READ IN THE LASTES ISSUES OF THE „AZ BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 338

GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 340


 ЦЪРКОВНИТЕ КАМБАНИ И КАМБАНАРИИ НА ИЗТОЧНИТЕ БАЛКАНИ –
ЛЮБОПИТЕН РЕЗУЛТАТ ОТ ЧЕТВЪРТИЯ КРЪСТОНОСЕН ПОХОД

Николай Марков
Национален исторически музей

Abstract.. В статията са представени резултатите от събирането и анализирането на голям брой писмени и археологически сведения за църковните камбани и камбанарии в Източните Балкани през Средновековието. Направен е изводът, че до превземането на Константинопол от латините през 1204 г. те почти не са били ползвани от местното население в църковните служби.

Keywords: church bells, Eastern Balkans, Middle Ages, The Fourth Crusade

CHURCH BELLS AND CHURCH TOWERS IN THE EASTERN BALKANS – INTERESTING CONSEQUENCE OF THE FOURTH CRUSADE

Abstract. The article presents the results of collecting and analyzing a large number of written and archaeological evidence on church bells and bell towers in the Eastern Balkans during the Middle Ages. The author concludes that until the capture of Constantinople by the Latins in 1204, they were rarely used by the local people in the church service.

Dr. Nikolay Markov, Assoc. Prof.
National Historical Museum

нагоре


 ЯГЕЛОНСКИЯТ УНИВЕРСИТЕТ И БАЛКАНИСТИКАТА СЛЕД 1989 Г.

Виктор Рогозенски
Institute for Historical Studies Bulgarian Academy of Sciences Sofia, Bulgaria

Abstract.. Статията е посветена на Ягелонския университет (Краков, Полша), който през шествековната си история се е утвърдил като един от важните изследователски центрове, занимаващи се с проблематиката на Югоизточна Европа. Авторът поставя акцент върху постиженията на професорите и преподавателите от Университета в сферата на балканистиката след края на Студената война.

Keywords: Jagiellonian University, Balkan studies, Southeast Europe, Poland

JAGIELLONIAN UNIVERSITY AND THE BALKAN STUDIES SINCE 1989

Abstract. The article examines the Jagiellonian University (Krakow, Poland), which – during its 650-year-old history, has established itself as one of the important centers for study and research of South-Eastern Europe. The author focuses on the achievements of the professors and lecturers of the Jagiellonian University in the field of the Balkan studies since the end of the Cold war.

Viktor Rogozenski, PhD Student
Institute of Historical Studies
Bulgarian Academy of Sciences

нагоре


 ДИСКУСИЯТА НА АРХИТЕКТИТЕ ОТНОСНОБЪДЕЩЕТО НА СОЦИАЛИСТИЧЕСКИЯ
ГРАДВ ЮГОИЗТОЧНА УКРАЙНА ПРЕЗ ПЕРИОДА 1920 – 1930 ГОДИНА

Тетяна Бондаренко
Запорожки национален университет

Abstract.. В статията е разгледана систематичната и задълбочена работа по градостроителството, която се води през разглеждания период в две основни направления. Първото от тях е създаването на нови социалистически градове и работнически селища във връзка с изграждането на крупни предприятия на тежката индустрия; второто направление е реконструкцията и по-нататъшното развитие на стари промишлени цетрове и големи градове, които са се формирали исторически. Изследва се дискусията по основните направления на градостроителството в Югоизточна Украйна (1920 – 1930), които се различават едно от друго. През 30-те години на ХХ в. в Украйна вече съществуват поддръжници на три основни течения в градостроителството: централисти, линейници и децентралисти (на укр. розсипнi).

Keywords: centralists, linealists, looses, architects, housing construction, Ukraine

DISCUSSIONS ON THE MAIN DIRECTIONS OF URBAN DEVELOPMENT OF SOUTH-EASTERN UKRAINE DURING THE 1920-1930s

Abstract. The article presents the systematic and profound work on urban development of South-Eastern Ukraine during the 1920-1930s which was carried out in two main directions. The first was the foundation of new socialistic cities and worker’s settlements due to the building of heavy industry factories; the second one was the reconstruction and further development of the historically founded industrial centers and big cities. In 1930 already were formed three main directions of urban development in Ukraine: centralists, linealists and looses, which are emphasized in the article.

Mrs. Tetiana Bondarenko
Zaporizhzhya National University – ZNU

нагоре


 ИСТИНИ И ЗАБЛУДИ ОТНОСНО ИМЕТО И РОДНОТО МЯСТО НА ПАИСИЙ ХИЛЕНДАРСКИ|

Цанко Живков

Abstract.. В статията е разгледан въпросът за грешките, заблудите и явните фалшификации относно името и родното място на първия ни възрожденец Паисий Хилендарски. Авторът посочва пернишкото село Кралев дол като достоверно родно място на Паисий, позовавайки се на езиковедите Веле Кралевски, Ал. Балан, Стефан Младенов, Иван Снегаров и др. Авторът на публикацията ратува за връщането на националните чествания на Паисий в с. Кралев дол и издигането там на достоен паметник на великия възрожденец.

Keywords: Paisij Hilendarski, birthplace, Kralev Dol, enlightener

FACTS AND DELUSIONS ABOUT THE NAME AND THE BIRTHPLACE OF PAISIJ HILENDARSKI

Abstract. The article deals with the controversial issue of the birthplace of the Bulgarian enlightener Paisij Hilendarski. The author proved that the authentic birthplace of Paisij is the village Kralev Dol (near Pernik), referring to the famous linguists Vele Kralevski, Alexander Balan, Ivan Snegarovq etc. The author supports the idea that the national celebration of Paisij have to take place in Kralev Dol and proposes the construction of dignified monument there.

Mr. Tzanko Zhivkov

нагоре


 СТЕФАН СТАМБОЛОВ –БАЛКАНСКИЯТ РИШЕЛЬО?

Илия Тодев
Institute for Historical Studies Bulgarian Academy of Sciences Sofia, Bulgaria

Abstract.. Текстът интерпретира прозвището „Балкански Ришельо“, автор на  което е французинът G. Songeon. Общото между премиер-министрите на Луи  ХІІІ и на Фердинанд І Български е най-общо казано енергичният, талантлив и  необикновено резултатен макиавелизъм. При по-детайлно вглеждане обаче се  откриват съществени различия – това са най-вече нееднаквите взаимоотношения със съответните владетелски особи. Арман Жан дьо Плеси успява да изгради хармонични отношения с Луи ХІІІ не само защото е голям държавник, но и  защото се отнася с голямо разбиране към голямата слабост на своя крал – хомосексуализма. За мъжкаря Стамболов бисексуалните наклонности на Фердинанд са били непростима обида към силния пол – както и непростим грях към българския народ. Той оскърбява Фердинанд персонално, прави му непочтителни  публични забележки. Нарича неговата политика хермафродитска.  Авторът смята, че именно безкомпромисната хомофобия на Стамболов е най-важният ключ за разбиране на неговите отношения с Фердинанд – отношения, които много силно и много негативно рефлектират и върху съдбините на България.

Keywords: Stefan Stambolov, Cardinal Richelieu, Ferdinand I, Machiavellianism

STEFAN STAMBOLOV – THE BALKAN RICHELIEU?

Abstract. The text interprets the nickname „Balkan Richelieu“ coined by the  French historian G. Songeon. Generally speaking what the prime ministers of Louis XIII and Ferdinand I Bulgarian had in common was their energetic, talented and extremely efficient Machiavellianism. However, closer scrutiny reveals substantial  differences, mostly related to the unequal relationships with the respective royal persons. Armand Jean du Plessis managed to build harmonious relationship with Louis  XIII not only because he was a great statesman, but also because he showed great  tolerance for the biggest weakness of his king – homosexualism. For the macho Stambolov the bisexual inclinations of Ferdinand were an unforgivable insult to  the sterner sex and an unforgivable sin against the Bulgarian people. He personally offended Ferdinand by making irreverent remarks to him in public. He called his  policy hermaphrodite. The author believes that particularly the uncompromising homophobia of  Stambolov is the most important key to understanding his relationship with Ferdinand  which had quite strong and quite negative impact on the fate of Bulgaria.

Prof. Ilia Todev, DSc.
Institute for Historical Studies
Bulgarian Academy of Sciences

нагоре


 КАКВА БЪЛГАРИЯ ПРЕДСТАВЯМЕ НА НАШИТЕ ДЕЦА – МОЯ СТРАНА, МОЯ БЪЛГАРИЯ –НАШ РОДЕН ДОМ

Таня Трапова
Природо-математическа гимназия „Яне Сандански“ – Гоце Делчев

Abstract.. Идеята за тази методическа разработка произтича от осъзнатата отговорност на българския учител да посее зрънцето на патриотизма в сърцата на своите ученици, да ги възпита като достойни българи, гордеещи се със своята национална принадлежност, да търси начини за въздействие, за разпалване на пламъка на родолюбието, на обичта към родината, към родния дом, семейство, традиции. В съответствие с тази идея е основната цел на настоящата методическа разработка – да се стимулира активността на учениците при изясняване на темите за родния дом, семейство, родина. За постигане на тази цел  са предвидени интерактивни методи, чието прилагане обуславя създаването  на нова, привлекателна, нестандартна обстановка за обучение в непринудена атмосфера, в която учениците се чувстват свободни, готови да експериментират, да изразяват лична позиция, предоставя им се възможност те самите да бъдат активни участници при обсъждането на темите за родния дом, семейството и родината. Методическата разработка е предназначена да послужи като ръководство за учители в процеса на тяхната самоподготовка. Посочени са методически указания за две основни теми, чието разглеждане би могло да се осъществи в  клубна дейност, СИП, ЗИП, час на класа. Тъй като разработката дава възможност да се развиват специфични умения, включени в учебната програма по гражданско образование, тя може да бъде използвана при всички класове от долен и горен курс на обучение. Предвид спецификата на заложените теми, разработката е особено подходяща за ученици от IV клас, изучаващи тези теми по учебния предмет Човекът и обществото. Основният резултат от използваните интерактивни методи при проведените занятия е, че се засилват патриотичното чувство и интересът на учениците към тяхната родина, тяхното минало, към различните етноси в България.

Keywords: history, interactive methods, approaches in teaching, motherland

HOW WE PRESENT BULGARIA TO OUR CHILDREN

Abstract. The idea for this methodological development stems from the perceived responsibility of the Bulgarian teachers to sow the seed of patriotism in the hearts of their students. Accordingly the main objective of this methodological development is to stimulate the activity of students when clarifying subjects like native home, family and motherland. The author implies interactive methods, which application stimulates the creation of a new, attractive, unusual learning environment that makes the students feel free to express their personal opinion, to participate in the discussion on topics like native home, family and motherland. Given the specifics of these themes the methodological development is particularly suitable for students in fourth grade, studying the school subject “Man and society”. The main result from the application of these interactive methods is that they enhance patriotic feelings, stimulate the interest of students in the history of their homeland and inculcate the virtue of tolerance.

Mrs. Tanya Trapova
High School of Mathematics and Natural Sciences
“Yane Sandanski”

нагоре


 ДОКОСВАНЕ ДО МИНАЛОТО. МУЗЕЙНОТО ДЕЛО В ПРОВАДИЯ

Светослав Аджемлерски
Исторически музей – Провадия

Abstract.. Настоящата статия проследява развитието на музейната дейност в Провадия. През десетилетията културната институция се сдобива с фонд от над 10 000 предмета от културно-историческото наследство на Провадийския край. В експозицията посетителите могат да видят находки от праисторическата селищна могила в Солницата, късноантичната и средновековна крепост Овеч, старобългарския манастир – книжовно средище край Равна, материали от османския период, Възраждането, новата и най-новата история на града и района, монети, оръжия, фотоси.

Keywords: museum, Provadia, salt production center

A TOUCH TO THE PAST MUSEUM ACTIVITIES IN PROVADIA

Abstract. The present article studies the development of museum activities in Provadia. During the decades of its existence the Museum has gained over 10 000 units preserving the cultural heritage of Provadia region. Most visitors are attracted by the earliest salt production center “Provadia – Solnitsata”, the Late-antique and medieval fortress Ovech and the Old Bulgarian monastery (IX – XI century) near the village of Ravna.

Mr. Svetoslav Adzhemlerski
Museum of History – Provadia

нагоре


 ЗА СТАРИТЕ ИМЕНА НА ПРОВАДИЯ

Светослав Аджемлерски
Исторически музей – Провадия

Abstract.. Статията разглежда ойконимите (имената) на град Провадия и неговата крепост през вековете – гръцки, български, арабски, италиански, османотурски, френски, немски, английски, маджарски, сръбски, руски и др. Обърнато е внимание на тълкованията на названията от различни автори.

Keywords: Provadia, names, history

ABOUT THE HISTORICAL NAMES OF PROVADIA

Abstract. The article studies the historical names over the centuries of Provadia and its fortress – Greek, Bulgarian, Arabic, Italian, Ottoman, French, German, English, Magyar, Serbian, Russian. The author pays attention to the interpretations of the names made by different authors.

Mr. Svetoslav Adzhemlerski
Museum of History – Provadia

нагоре


 

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailHistory, issue 2/2013, Volume 21 Default ThumbnailHistory, issue 4/2013, Volume 21 Default ThumbnailHistory, issue 1/2014, Volume 22 Default ThumbnailHistory, issue 5/2015, Volume 23

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Педагогика, година LXXXVI, книжка 6, 2014

Next article

„Европейско кенгуру“ има своите победители

Next article
„Европейско кенгуру“ има своите победители

„Европейско кенгуру“ има своите победители

За учебниците да се конкурират авторите

За учебниците да се конкурират авторите

Министерски съвет прие Стратегията за висшето образование

Последни публикации

  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2025, година LXVIII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 67 (2024 г.)
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2024, Volume 67
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 66 (2023 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2023, година LXVI
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2023, Volume 66
  • Annual Contents of Mathematics and Informatics, vol.65/ 2022
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2022, Volume 65

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"