Върху задача 3 от Международната олимпиада по математика 2024 година
Драгомир Грозев
Institute of Mathematics and Informatics
Българска академия на науките – София (България)
https://doi.org/10.53656/math2024-6-1-ont
Absract. Статията е посветена на решаването на Задача 3 от Международната олимпиада по математика (МОМ) 2024. Задачата е с много проста формулировка и изглежда измамно лесна, но тя затрудни много от участниците, включително българските състезатели…
Възможности за изграждане на междупредметни връзки математика – информатика
Елена Каращранова, Ирена Атанасова, Надежда Борисова
Природо-математически факултет Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград (България)
https://doi.org/10.53656/math2024-6-2-opp
Absract. Изграждането на междупредметни връзки в обучението спомага както за постигането на трайни знания, така и за придобиването на практически умения…
Анализ на размерностите – необходимо условие за прилагане на математически модели
Dr. Georgi Gachev, Assist. Prof.
Институт по математика и информатика Българска академия на науките – София (България)
https://doi.org/10.53656/math2024-6-3-dim
Absract. Статията представя анализ на размерностите като необходимо условие за правилното прилагане на математически модели в практиката…
Методът на спомагателните успоредни равнини при изследване вида на сеченията на тор с равнина
Ирена Първанова 1), Венцислав Радулов 2)
1) Факултет по приложна математика и информатика Технически университет – София (България)
2) Минно-електромеханичен факултет, Минно-геоложки университет – София (България)
https://doi.org/10.53656/math2024-6-4-the
Absract. Статията разглежда изследване и определяне вида на кривите, които се получават при пресичане на тор с равнина с помощта на методите и средствата, използвани в дескриптивната геометрия…
Използване на Visual Basic for Applications в Excel за развитие на уменията на учениците в областта на програмирането
Dr. Stefka Aneva, Assoc. Prof., Dr. Elena Todorova, Assist. Prof.
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“ – Пловдив (България)
https://doi.org/10.53656/math2024-6-5-usi
Absract. В настоящата статия е представен един подход за развитие и усъвършенстване на практическите и приложните умения на учениците в областта на програмирането, с използване на възможностите на
Visual Basic for Applications в Excel…
Teaching Future Mathematics Teachers to solve Problems with Parameters: Ukrainian Experience
Alla Prus, Ivan Lenchuk
Department of Algebra and Geometry
Ivan Franko State University – Zhytomyr (Ukraine)
https://doi.org/10.53656/math2024-6-6-tea
Abstract. The professional development of Mathematics teachers is one of the important areas of the research. We consider the ability to solve problems with parameters as a significant indicator of competence of a teacher of Mathematics…
Artifi cial Intelligence in Cybersecurity: Rigorous Critical Review, Methodological Challenges and Future Research Directions
Maria Mpitsi
Faculty of Mathematics and Natural Sciences
South-West University – Blagoevgrad (Bulgaria)
https://doi.org/10.53656/math2024-6-7-art
Abstract. This paper offers a critical review of the applications of AI in cybersecurity, focusing on the recent trends of automation in threat detection, enhancement of response strategies, and prediction of vulnerabilities.
The methodology is based on a thorough analysis of empirical studies up to 2021 as per the efficiency of AI malware detection, insider threat identification, and mitigation of zero-day vulnerabilities…