
Тестът по български език и литература от Националното външно оценяване в края на ІV клас ще включва задачи с избираем отговор, задачи със свободен отговор, както и създаване на кратък текст. Това е заложено в проект за изменение и допълнение на Наредба № 11 от 2016 г. за оценяване на резултатите от обучението на учениците, която е публикувана за обществено обсъждане до 14 юли 2025.
Според сега действащата нормативна уредба
тестът по български език и литература в ІV клас включва диктовка и/или задача за създаване на кратък текст, текст за четене с разбиране и задачи към него – с избираем отговор и със свободен отговор. Припомняме, че тази година за разлика от предходните тестът по български език и литература от Националното външно оценяване в IV клас не включваше писане под диктовка.
С друга промяна се дава възможност при полагане на национално външно оценяване по английски език в края на VII клас и постигане на минимум 60 на сто от максималните 100 точки да бъде записано и постигнатото ниво в съответствие с Общата европейска езикова рамка.
Останалите промени са насочени към изменение и допълнение на
процедурите, насочени към процеса на признаване на период, клас, етапи и степен на образование.
Признаването на завършено средно образование и професионална квалификация, наред с признаването на резултатите от отделни учебни предмети, които не са вписани в дипломата, но са нужни на лицето, искащо признаване за целите на кандидатстване във висше училище, ще бъде делегирано на изпълнителния директор на Националния център за информация и документация (НАЦИД) след произнасяне на експертна комисия в НАЦИД.
В същото време,
за целите на признаването на средно образование се въвежда единна база данни,
поддържана от НАЦИД, и се определят данните и обстоятелствата, които се вписват в нея, чрез което се създава възможност за подаване, обработване и получаване на съответните документи по електронен път.
Въвежда се и нов документ – служебна бележка, която се издава от НАЦИД и отразява приравнени оценки по предмети, които не са включени в документа за средно образование, но са изучавани от лицето, искащо признаване за целите на достъпа до висше образование.
Една от промените засяга и полагането на приравнителни изпити.
Вече ще има значение дали лицето, което е прекъснало обучението си и желае да го продължи и да възстанови статута си на ученик, ще постъпва в клас, който е последен от съответния етап на обучение или не е. Съответно има два варианта, ако действащият рамков учебен план, въз основа на който е разработен съответният училищен учебен план, е различен от рамковия или типовия учебен план, въз основа на който е разработен училищният учебен план, по който лицето е започнало обучението си в съответната степен.
Когато класът, в който следва да постъпи, не е последен от етапа,
приравнителни изпити се полагат по учебните предмети от общообразователната подготовка и/или по учебните предмети от професионалната подготовка, които не са изучавани в паралелката, от която идва ученикът. Ако класът, в който следва да постъпи, е последен от етапа, приравнителни изпити се полагат по учебните предмети, по които ученикът няма оценки, но изучаването им продължава и в следващия клас.
В проекта на Наредбата са изрично посочени и случаите, при които не се разглеждат заявления за признаване и се прекратява процедура по тях, както и случаите на отказ от признаване.

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg