"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2025 Брой 41, 16 - 22. 10. 2025 г.

Веселин Стефанов, директор на столичното 51. СУ „Елисавета Багряна“: Искаме да развием дуална форма на обучение в професионалните ни паралелки

Диляна Кочева by Диляна Кочева
17-10-2025
in Брой 41, 16 - 22. 10. 2025 г.
A A
Снимка Олег Попов

Д-р Веселин Стефанов е директор на 51.СУ „Елисавета Багряна“ в София от учебната 2025/2026 г. Има придобита образователно квалификационна степен (ОКС) „Бакалавър“ в специалност „Индустриален мениджмънт и стопанско управление“, както и ОКС „Магистър“ в специалностите „Мениджмънт и стопанско управление“ и „Учител по общотехнически и специални предмети“.

Защитава дисертационен труд на тема „Оптимизиране на организацията и управлението на образователната институция – фактор за демократизирането ѝ“ през 2018 г. по докторската програма „Организиране и управление на информационни процеси“.

Д-р Стефанов има публикувани една монография на тема „Образователен мениджмънт и хуманизиране на взаимоотношенията в училище“ и седем научни публикации в областта на образователния мениджмънт. Създател е на автореферат на тема: „Мениджърските функции на училищния директор в условията на засилваща се училищна автономия и хуманизацията на взаимоотношенията в училище“.

Освен висок образователен ценз д-р Стефанов има шестгодишен опит като ръководен кадър в училището и предишен опит като преподавател в катедра „Икономика и стопанско образование“ на ХТМУ – София.

През последните години придобива и множество сертификати след различни обучения, свързани с работата му в училището. В своята дейност в училище както с ученици, така и с целия персонал Веселин Стефанов показва високо ниво на лидерски и управленски умения за разрешаване на различен тип ситуации. Успешно участва в организирането и воденето на инициативи с Училищното настоятелство, Обществения съвет към 51. СУ „Елисавета Багряна“.

 

–Д-р Стефанов, поемате училище с традиции и голям авторитет. Как се чувствате като наследник на човек с името и опита на г-н Асен Александров?

– Наистина е огромна чест, но и голяма отговорност. Г-н Александров беше директор на училището повече от 19 години. Той изгради стабилни основи и здрав екип, от който и аз имам щастието да съм част вече над десет години. Много хора ми казват: „На теб ще ти бъде лесно, нали си от екипа“. Да, но това носи и много очаквания.

За мен е важно да продължим започнатото, но и да го надградим. Имам конкретни идеи и вече съм започнал с малки промени, които ще направят училището още по-силно.

– Какви са основните Ви цели в краткосрочен и в дългосрочен план?

– В краткосрочен план залагам на повишаване квалификацията на учителите и подобряване на комуникацията с родителите. Вече имаме насрочени събития по месеци до края на годината. В дългосрочен аспект работим по иновация, свързана с ученето чрез преживяване – подход, при който учениците усвояват знанията чрез емоции и опит.

Също така искам да развием дуална форма на обучение в професионалните паралелки, както и да подобрим материалната база. Заложил съм си амбициозната цел за реконструкция на физкултурния салон и спортната база, които се използват от учениците от I до XII клас.

– От тази учебна година въвеждате нов втори чужд език – японски. Защо избрахте точно него?

– Това е естествено продължение на интереса към японската култура, който вече три години развиваме чрез клубове по интереси. Учениците ни участват в инициативи на японското посолство, включително и в благотворителни събития. Професионалните ни паралелки „Изобразително изкуство“ и „Компютърна анимация“ са силно повлияни от Япония.

От тази учебна година японският ще се изучава като втори чужд език в третата ни професионална паралелка „Компютърен график“. Много се радваме, че учениците влязоха в новата паралелка с максимален бал – това е знак, че интересът към специалността и японския език е истински, но също така е и предизвикателство за учителите.

– Училището Ви е с над 1200 ученици. Как се справяте с организацията и какъв е интересът към I клас?

– В момента обучаваме 1234 ученици в 43 паралелки. Интересът към I клас е много голям. Тази година имахме над 200 заявления, но можем да приемем само четири паралелки по 26 ученици. От I до VII клас сме квартално училище, но след VII клас идват мотивирани ученици от цяла София, които избират училището заради профилите, атмосферата и качествената подготовка.

Това създава прекрасен микс – от децата на квартала до гимназистите, които съзнателно избират да учат при нас. Виждаме, че все повече наши ученици след VII клас остават именно защото искат да продължат в това училище.

– В момента имате действаща иновация „51 добродетели за 51 седмици“. Как се роди тази идея?

– Проектът се роди по време на ковид изолацията, когато осъзнахме колко важно е да говорим за ценности. Тогава решихме да създадем мрежа „51 добродетели за 51 седмици“. Всяка седмица учениците, учителите и родителите се фокусират върху една добродетел, обсъждат я в часовете по гражданско образование, в интегрирани уроци и класни часове.

Проектът вече има своя продукт – книжка, илюстрирана от наши ученици от профил „Изобразително изкуство“. Тя е издадена с подкрепата на Министерството на образованието и Синдиката на българските учители. Това е ясен пример как училището може да дава не само знания, но и да изгражда ценности.

– Вие сте инициатор и на Националната училищна конференция „Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки“. Какво я прави различна?

– Идеята дойде от опита ми във висшето образование. Заедно с г-н Александров решихме, че училището може да бъде домакин на такава конференция. И вече пет години я провеждаме.

Особеното е, че тя се случва в самото училище, не в зала или хотел. Искаме участниците да усетят духа на 51-во училище. Учителите споделят добри практики, участват в секции по предмети, а напоследък имаме и комбинирани панели.

За поредна година Национално издателство за образование и наука „Аз-буки“ е наш надежден партньор, а Министерството на образованието и науката ни дава увереност, че споделянето на добри педагогически практики оказва дългосрочен ефект върху развитието на образованието в страната.

Радваме се и на подкрепа от страна на университетите. Миналата година участваха и представители на Националния STEM център. Всяка година се включват и преподаватели от Софийския университет „Св. Климент Охридски“, от Химикотехнологичния и металургичен университет и много други. Регионалните управления на образованието също са наши верни партньори.

Следващата конференция ще се проведе през март 2026 г. Тя ще бъде с нови теми, нови практики и нови панели. Заедно с Национално издателство „Аз-буки“ ще направим обучение, в което ще даваме насоки към преподавателите как да подготвят докладите си.

Но най-важното, на което се надявам с всяко следващо издание, е още по-широко участие от страна на преподаватели от цялата страна.

– Конференцията е част и от дейността на Сдружението на директорите в средното образование в Република България. Бихте ли разказали какви други инициативи предстоят?

– На 19 – 21 октомври в Хисаря ще се проведе традиционната есенна конференция на Сдружението под наслов „Компетентности на бъдещето – мисия на днешното образование“. Темите, които ще обсъждаме, са избрани след анкета сред членовете. Така работим и винаги се допитваме до директорите от какво имат нужда в момента.

Тази година ще имаме специални панели за използването на изкуствен интелект в управлението на училището, както и лекции по емоционална интелигентност и добри управленски практики.

– Кои са според Вас трите най-важни компетентности на бъдещето в образованието?

– На първо място – адаптивност. Светът се променя непрекъснато и който не се адаптира, изостава.

На второ – диалогичност, умението да комуникираме ефективно в екип. Всички успехи тръгват от добрия колектив.

И трето – партньорство. Никоя институция не може сама да направи промяната. Трябва да работим заедно – училища, министерства, издателства, синдикати. Целта е обща – по-добро образование за децата.

– Как бихте описали своя екип?

– Наследявам изключителен екип, с който работя от години. Запазих заместник-директорите, защото вярвам в тяхната компетентност и отдаденост. В 51-во често казваме, че училището има своя магия – и никой не иска да излезе от нея.

Имаме много млади учители – идват директно от студентската скамейка и още от първата година показват лидерски качества. Те са вдъхновение за колегите и пример за учениците. В нашето училище всеки ден е пълен с идеи – по пет-шест нови инициативи на ден!

– На първия учебен ден учениците от Вашия клас Ви направиха изненада. Остана ли място за учителя у Вас?

– Да, и винаги ще остане. Запазих класа си – XII, защото законът ми позволява като директор и да преподавам. Не можех да ги изоставя. Това са деца, които поех в VIII клас – тогава плахи, а днес вече млади хора, готови за живота.

Първият учебен ден беше много емоционален. Не го очаквах. Но тези моменти ми напомнят защо съм избрал образованието. И си пожелавам след пет години някои от тях да се върнат тук – като мои колеги. Това ще е най-голямото удовлетворение.

– Какво бихте казали в едно изречение за 51-во училище?

– Това е място с дух, с традиции и с хора, които вярват, че образованието може да бъде красиво. Петдесет и първо има своята магия – и всички, които са част от него, я носят в сърцето си.

Your Image Description

Свързани статии:

Работим с талантите на България Златният изобретател Целта ни е всеки от учениците да постигне образователен напредък, казва пред "Аз-буки" Лорета Колева, началник на Регионалното управление на образованието - ВрацаЛорета Колева, началник на РУО – Враца: Целта ни е всеки от учениците да постигне образователен напредък Лидер, който изпипва всеки детайл

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags 51. СУ „Елисавета Багряна“Веселин Стефановлекции по емоционална интелигентностповишаване квалификацията на учителитеподходи в обучениетоСъбеседник

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Правилата за командировки – дневни, пътни и квартирни

Next article

Благодаря ти, че усмихна деня ми!

Next article
Ревнива диня, разговорна чорбица или тъжен сладкиш

Благодаря ти, че усмихна деня ми!

Две британски карикатури, посветени на берлинския конгрес, 1878

Министър Красимир Вълчев в първия учебен ден: Учителите имат нужда от подкрепата ни

235 000 ученици с подкрепа за началото на учебната година

Последни публикации

  • Mathematics and Informatics, Number 4/2025, Volume 68
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2025, Volume 68
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2025, Volume 68
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2025, Volume 68
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 67 (2024 г.)
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2024, Volume 67
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2024, Volume 67
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2024, Volume 67
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2024, Volume 67
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2024, Volume 67
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2024, Volume 67
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 66 (2023 г.)
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2023, Volume 66
  • Annual Contents of Mathematics and Informatics, vol.65/ 2022
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2022, Volume 65

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"