"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2025 Брой 22, 05-11.06.2025 г.

Опичай си акъла и ще си опечеш работата

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
05-06-2025
in Брой 22, 05-11.06.2025 г.
A A

Мария А. ТОДОРОВА*

Едва ли се съмнявате, че заглавието не предполага текст за създаване на кулинарни шедьоври, а представлява интелектуална игра с езика, осъществена чрез използване на два фразеологизъма. Тяхната сила и въздействие произтичат от уникалната взаимовръзка между тяхната структура и техния смисъл.

Явно е, че глаголите опичам and опека в изразите опичам си акъла and да си опека работата не се различават само по граматичните си характеристики, както е при опичам баницата and да опека баницата, а и по смисъл. Можем да преобразуваме изречението Опичай си акъла и ще си опечеш работата, като използваме други фразеологизми: Отваряй си очите и ще си изтъчеш чергата. Виждаме, че опичам си акъла може да се замени с отварям си очите, а да си опека работата – с да си изтъка чергата. Това, че взаимната им замяна е възможна, доказва, че изразите са синонимни, те запазват смисъла и формата на словосъчетанията и възпроизвеждат емоционалния им ефект. Но когато преобразуваме изречението така, че да заменим фразеологизмите с нефразеологични изрази: Бъди предпазлив и ще успееш, губим въздействието му.

Фразеологизмите не са като обикновените словосъчетания, те създават уникални и неподражаеми образи и значения. В изрази като: опичам си акъла (‘внимавам, предпазлив съм’), да си опека работата (‘уреждам нещата така, че да постигна каквото искам’), отварям си очите (‘действам изключително предпазливо’), изтъка си чергата (‘постигам целта си’), комбинацията от думи придобива уникално общо значение, което не се формира непосредствено от значенията на отделните думи.

*Д-р Мария А. Тодорова е главен асистент в Института за български език „Проф. Л. Андрейчин“ към Българската академия на науките.

Your Image Description

Свързани статии:

Пеперуди в стомаха двадесет и четири седем 3500 деца провериха своя правопис „Мила мамо…“ или още за т.нар. звателни форми Летописът и летописта

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags въздействаща лексикаД-р Мария А. ТодороваНаписаното оставасинонимни изразифразеологизми

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Заплатата не е всичко: видове доплащания за труда ни

Next article

Видинските клубове „Млади възрожденци“ проведоха дванадесета регионална среща

Next article
Видинските клубове „Млади възрожденци“ проведоха дванадесета регионална среща

Видинските клубове "Млади възрожденци" проведоха дванадесета регионална среща

Най-големи икономически загуби ще търпим в бъдеще, ако не съумеем да захраним индустриите с нужните им кадри.“ Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на среща с Българска браншова камара – машиностроене

МОН развива диалога с бизнеса

РУО - София-област, отличи заслужили директори, учители и ученици за постиженията им през 2025 г. на церемония в Националния дворец на децата

РУО – София-област, отличи заслужили педагози и ученици

Последни публикации

  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2025, година LXVIII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 67 (2024 г.)
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2024, Volume 67
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 66 (2023 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2023, година LXVI
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2023, Volume 66
  • Annual Contents of Mathematics and Informatics, vol.65/ 2022
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2022, Volume 65

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"