"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2025 Брой 12, 27.03-02.04.2025 г.

Скритите генетични рискове за вродени заболявания

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
29-03-2025
in Брой 12, 27.03-02.04.2025 г.
A A
Снимка БГНЕС

Учени от Училището по медицина „Икан“ в Ню Йорк са открили нови генетични взаимодействия, които могат да допринесат за вродени сърдечни заболявания – един от най-често срещаните вродени дефекти в света, съобщава уебсайтът Knowridge, цитиран от Faktor.bg. Откритията им сочат, че сърдечносъдовото заболяване често може да е резултат от комбинираните ефекти на два взаимодействащи си гена, а не от мутация на един ген.

Това откритие може да подобри диагностиката, оценката на риска и бъдещото лечение на децата, родени с вродените сърдечни заболявания. Те засягат милиони новородени всяка година, но в повече от половината от случаите точната генетична причина остава неизвестна. Традиционните генетични изследвания се фокусират главно върху мутации с един ген. Но новото проучване показва, че двугенното унаследяване – когато два специфични гена работят заедно, за да предизвикат заболяването, може да бъде значителен фактор за развитието на тези заболявания.

Според д-р Ювал Итан, един от главните автори на изследването, то разкрива „скрити генетични рискове“, като

идентифицира двойки гени, които взаимодействат, за да предизвикат вродените сърдечни заболявания.

Това може да доведе до по-прецизна диагностика и персонализирано лечение на засегнатите лица. За да проучат генетичните взаимодействия, изследователите анализират данни от тройно екзомно секвениране – което изследва ДНК на двамата родители и на тяхното дете. Сравнявайки генетичния състав на деца със и без вродените сърдечни заболявания, те идентифицират 10 нови двойки гени, които могат да бъдат свързани със заболяването. Водещият автор на изследването д-р Мелтем Ече Карс обяснява, че тези открития оспорват традиционното мнение, че само мутации на един ген причиняват вродените сърдечни заболявания. Вместо това определени комбинации от гени могат да работят заедно, за да нарушат развитието на сърцето.

Освен това тези открития биха могли да се приложат и за други сложни заболявания. Много нарушения с неясен генетичен произход – като неврологични заболявания, метаболитни нарушения и заболявания на имунната система, също могат да включват скрити генни взаимодействия. Изследователският екип планира да разшири този подход към други заболявания, които традиционно се изучават чрез модели с един ген.

Your Image Description

Свързани статии:

Нова генерация сензори за магнитно поле изобретиха учени „Събуждането“ на X хромозомата Храненето е модерната религия Еверест винаги ли ще бъде най-високият връх в света

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags вродени сърдечни заболяваниядвугенно унаследяванедиагностикаНаука

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Хотел в училищния двор

Next article

Започва социологическо изследване сред студенти за рейтинга на висшите училища

Next article
Абсолвенти в зала в университет

Започва социологическо изследване сред студенти за рейтинга на висшите училища

Училищни дворове за цялата общност

Училищни дворове за цялата общност

Антоанета Василева:  Социалните мрежи промениха начина, по който се възприема онлайн съдържанието

Антоанета Василева: Социалните мрежи промениха начина, по който се възприема онлайн съдържанието

Последни публикации

  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2025, година LXVIII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 67 (2024 г.)
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2024, Volume 67
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 66 (2023 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2023, година LXVI
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2023, Volume 66
  • Annual Contents of Mathematics and Informatics, vol.65/ 2022
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2022, Volume 65

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"