"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2024

Образованието и грижите в ранна детска възраст са решаващи за развитието на всеки индивид

Зина Соколова от Zina Sokolova
22-10-2024
in Новини 2024
A A
Снимки – Олег Попов

Необходим е холистичен подход по отношение на раното детско развитие. Подход, свързан както с оказване на грижи през първите месеци и години на техния живот, така и по отношение на грижи за образованието и развиване на умения у тези деца. Това е една от важните политики за българската държава, заяви служебният министър на образоването и науката Галин Цоков при представянето на многонационалния проект „Повишаване на качеството на образованието и  грижите в ранна детска възраст чрез укрепване на управлението, мониторинга и оценката“.

Образованието и грижите в ранна детска възраст са един много сериозен проблем,

свързан с цялостното развитие и качество на функциониране на образователните системи, допълни още министърът.

Ако се осъществи качествено този процес, това ще бъде добре не само за познавателното развитие на децата, но ще бъде и много важен инструмент за осигуряване на равен достъп до образование на деца от уязвими групи.

Министърът даде пример с Германия, чиито резултати от изследването PISA пред 2003 г. са шокиращо ниски.

Един от инструментите за преодоляване на това, е насочването към образованието и грижите в ранна детска възраст. Това може да подобри следващото развитие и академичен успех на децата.

Международният проект, който ще се реализира в България и Португалия, ще подпомогне подобряването на грижите и качеството на образованието в ранна детска възраст.

В България вече има разработена Национална рамка за качеството на образованието и грижите в ранна детска възраст, а новият проект ще я надгради, като осигури възможност за въвеждане и на индикатори за качество в институциите и цялостен мониторинг, подчерта проф. Цоков. И припомни, че МОН работи съвместно с министерствата на здравеопазването и на труда и социалната политика, за да могат децата да бъдат не само здрави и развити пълноценно, но и успешни, като усвоят умения за живота.

Финансирането на проекта е от ЕС чрез Инструмента за техническа подкрепа, а изпълнението ще се осъществява от УНИЦЕФ в партньорство с ЕК, Генерална дирекция „Подкрепа за структурните реформи“. Той е за период от 2 години и ще улесни взаимния обмен на експертен опит и добри практики в България и Португалия за постигането на целите на Препоръката на Съвета за създаване на Европейска гаранция за детето за предотвратяване и борба с бедността и социалното изключване.

Ще бъдат извършени анализи на текущите системи за управление, мониторинга и оценка на качеството на ранната детска грижа и образование. Предвижда се да бъдат проучени и добри практики от други държави-членки на ЕС чрез събития за взаимен обмен. На базата на тези анализи ще бъде изготвена Концепция за цялостна система за мониторинг и оценка на образованието и грижата в ранна детска възраст, както и инструментариум за мониторинг и оценка.

Концепцията и инструментариумът ще бъдат приложени пилотно в няколко български общини в рамките на учебната 2025/2026 г.,

след което ще бъдат финализирани и ще бъде изготвен доклад с препоръки. Наред с това, ще бъдат проведени кампании, насочени към повишаване на осведомеността за важността на образованието и грижата в ранна детска възраст.

„С този нов международен проект ЕС помага на България и Португалия с целенасочени реформи за повишаване на качеството на образованието и грижите за най-малките деца. Висококачественото образование и грижи в ранна детска възраст е принцип, залегнал в Европейския стълб на социалните права“, каза Джудит Роша, изпълняваща длъжността генерален директор на Генерална дирекция „Подкрепа за структурните реформи“ на ЕК.

„За нас е удоволствие да подкрепим двете държави-членки в целта им да осигурят на всички деца основа за дългосрочен успех в образованието, пригодност за заетост, здраве и социално приобщаване, особено на децата в неравностойно положение“, допълни тя.

„Това е ключов момент в подкрепа на националните усилия за подобряване на качеството на образованието и грижите в ранна детска възраст. За нас е чест да бъдем заедно с вас и Генерална дирекция „Подкрепа за структурните реформи“ на ЕК в това пътуване“, подчерта Октавиан Бивол, заместник регионален директор на УНИЦЕФ за Европа и Централна Азия.

„Убеден съм, че с нашия колективен експертен опит и отдаденост ще разработим силна и качествена система за мониторинг, която ще постави нови стандарти за оценка на качеството на образованието и грижите в ранна детска възраст“, каза още той.

Ръководството на проекта за България се осъществява от МОН, в сътрудничество с МТСП и МЗ. За Португалия ръководството се осъществява от Министерството на образованието, науката и иновациите и Министерството на труда, солидарността и социалната сигурност.

Инструментът за техническа подкрепа е основният инструмент на ЕК за подпомагане на държавите членки при разработването и прилагането на реформи, стимулиращи растежа и приобщаването. Бюджетът му е 864 милиона евро за седем години (2021—2027 г.)

До момента са изпълнени около 780 проекта за около 1200 реформи,

включително транснационални и регионални проекти за реформи.

В откриващата среща по проекта участваха също д-р Натали Бергер, директор „Подкрепа за реформите в държавите-членки“, Генерална дирекция „Подкрепа за структурните реформи“ към ЕК, Кристина де Бройн, представител на УНИЦЕФ за България, Наталия Митева, зам.-министър на образованието и науката, Наталия Ефремова, зам.-министър на труда и социалната политика, Добромира Карева, зам.-министър на здравеопазването и др.



Your Image Description

Свързани статии:

Министър Галин Цоков: Дуалното обучение влиза във висшите училища МОН обмисля нова национална програма за директори наставници Наесен първият звънец ще удари в 396 неделни школа Министър Галин Цоков разговаря с Патриарх Даниил

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Джудит РошаМОНОктавиан Биволпроектпроф. Галин Цоковраното детско развитиеРепортерУНИЦЕФ

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Националната галерия с безплатни програми за деца

Next article

Над 500 китайски студенти учат у нас

Next article
Проф. Галин Цоков и Н. Пр. Дай Цинли

Над 500 китайски студенти учат у нас

Законно ли е работодателят да намали заплатата ни без съгласие?

Законно ли е работодателят да намали заплатата ни без съгласие?

Училище за надежда

Училище за надежда

Последни публикации

  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2025, година LXVIII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 67 (2024 г.)
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2024, Volume 67
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 66 (2023 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2023, година LXVI
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2023, Volume 66
  • Annual Contents of Mathematics and Informatics, vol.65/ 2022
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2022, Volume 65

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"