Учениците с дислексия, дисграфия, дискалкулия или смесен тип специфични нарушения на способността за учене ще могат да използват помощни устройства и средства, които да им осигурят достъпност на съдържанието на текстове, графики и други елементи от учебниците.
Това предвиждат промени в училищния закон, предложени от група народни представители и приети на първо четене от парламентарната Просветна комисия с 19 гласа „за“ и двама въздържали се.
Според текстовете учебните комплекти трябва да съдържат текстови файлове на учебника, чийто текст и съдържание могат да се адаптират за нуждите на учениците със специални потребности.
Въпросните технически устройства следва да бъдат избирани от педагогическите съвети и до 30 септември кметовете на общините следва да ги предоставят на училищата. У нас децата с дислексия са около 50 – 60 хиляди, а едно устройство е около 200 лв., изнесоха данни вносителите на законопроекта.
Доста от депутатите в Комисията заявиха, че уреждането на подобни въпроси не трябва да става в Закона, а в Наредбата за приобщаващо образование, каквато позиция сподели и МОН, което не подкрепи по същество поправките.
„Мястото на това предложение не е в Закона, така се нарушава логиката му, давайки приоритет на едно увреждане за сметка на другите. Ние обаче не можем да променим Наредбата, затова използваме Закона. Ще подкрепим това предложение като съдържание, а не като форма, за да накараме МОН да го направи. МОН може да предложи промени в Наредбата, които са още по-добри, но трябва да имаме увереност, че това ще се случи и че ще се дадат пари. Не бива да се пести от приобщаващо образование“, коментира председателят на Просветната комисия Красимир Вълчев.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg