Mathematics and Informatics
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2024 Брой 35, 29.08 – 04.09.2024 г.

Да запазиш специалности, необходими за региона

Два центъра изграждат в ПГ по техника и технологии „Христо Ботeв“ – Смолян

Зина Соколова by Zina Sokolova
02/09/2024
in Брой 35, 29.08 – 04.09.2024 г.
0
Да запазиш специалности, необходими за региона
0
Споделяния
0
Прегледи
Share on FacebookShare on Twitter
Предлаганите от гимназията специалности са по заявки на местния бизнес. Снимки – ПГГТ „Христо Ботев“ – Смолян

Професионалната гимназия по техника и технологии „Христо Ботев“ в Смолян е една от 28-те избрани за Център за високи постижения. Причината за това са успехите на екипа в професионалното образование. Всички специалности са обезпечени с необходимите инженери, а освен с добри кадри училището разполага и с техниката за обучаване по отделните професии. В момента тук тече усилена работа по изграждането на Центъра за високи постижения, финансирано със средства от Европейския съюз по Националния план за възстановяване и устойчивост.

инж. Пламенка Вягова, директор

„През декември 2023 г. сключихме първия от договорите за изпълнение – казва директорката инж. Пламенка Вягова. – Близо една трета от училището ще бъде реновирано, за да може впоследствие да оборудваме стаите с най-съвременната техника. Изискването по проекта беше точно такова – техниката да бъде на възможно най-съвременно ниво. Това ще даде възможност на нашите ученици, след като завършат училище, веднага да започнат работа в добри фирми, където се използва подобна техника. Колегите много време проверяваха, търсиха какво има на пазара. Това е от гледна точка на обучението на учениците.

По принцип идеята на Министерството на образованието и науката за такъв Център за високи постижения е в него да се обучават и учители, както и да организираме международни срещи  за обмяна на опит. Но как точно ще се осъществяват тези обучения, ще се уточнява по-нататък.“

Едновременно с това в друга част на училището ще се изгради и STEM център,

който се очаква да заработи в най-скоро време. Предстои да се подпише договорът с Министерството на образованието и науката. Сградата на училището е много голяма, част от нея е неизползваема отдавна и затова се ремонтира първо тя. Така че образователният процес ще  върви нормално. Когато приключат ремонтите в единия край, учениците ще бъдат преместени в него, за да може да започне работата по изграждането на STEM центъра. До края на май 2026 г. ремонтите трябва да приключат и двата центъра – за високи постижения и STEM, да заработят.

Училището е одобрено и по още един проект – „Интегрирани териториални инвестиции“ по програма „Развитие на регионите“, който е за подкрепа на дуалното обучение. В гимназията се осъществява дуална форма на обучение по част от професиите.

От миналата година се предлага и нова специалност – „Машини и системи с цифрово-програмно управление“.

Всъщност тя някога се е преподавала, но после приемът по нея спира поради липса на интерес от страна на учениците. Техниката за обучение по тази възстановена на практика специалност е прекалено стара и затова от гимназията се надяват проектът да им даде възможност да се снабдят със съвременна апаратура.

„Разгърнали сме се на широк фронт, по едно и също време се правят ремонти на много места – казва директорката. – Но нямаме избор – трябва да се включим, за да можем да сме конкурентоспособни. В Смолян и областта има няколко професионални гимназии. Трябва да направим всичко възможно да привличаме повече деца, защото в интерес на истината тази година – след толкова много проекти, които се  опитвахме да разгласяваме, не сме доволни от приема в VIII клас. Дойдоха по-малко деца.

Едната причина е, че по принцип по-малко деца в VII клас завършиха в областта. А влошените демографски показатели рефлектират най-напред в професионалните гимназии и затова сме най-потърпевши. Освен това за родителите е престижно децата да са в езикови или математически гимназии. И напливът е там. След това понякога съжаляват, защото е хубаво детето да има професия. Тогава и родителят ще по-спокоен, че ще се реализира.“

Приемът е изпълнен на около 50%.

От гимназията залагат три паралелки с 4 специалности за 78 деца. Но сега учениците в тези паралелки са някъде около 40. Добрата новина е, че има желаещи и за 4-те обявени специалности. По този начин ще бъдат запазени паралелките по тях. Но финансирането на училището ще бъде затруднено. В същото време от тези 4 специалности три са в списъка на МОН за професии с очакван недостиг на пазара на труда в следващите 5 години. Затова гимназията ще получи дофинансиране от МОН, за да може ръководството и екипът й да работят спокойно и да бъдат малко по-сигурни, че ще успеят да си покриват разходите.

„Не искаме да си губим специалностите – иначе можехме да съкратим някоя паралелка – подчертава инж. Вягова. – Но всичките ни специалности са по заявки на работодателите от областта. Това гарантира на нашите ученици, че след завършване със сигурност ще могат да започнат работа по специалността. Не е честно и спрямо обществените нужди да закриваме паралелки.“

Друго предизвикателство пред екипа на гимназията е как да мотивира възпитаниците й да постигат по-високи резултати. В професионалната гимназия идват и ученици с нисък успех, които са с подобен успех не защото са глупави, а защото не са мотивирани. Затова и педагозите се опитват по всякакъв начин да преодоляват тази нагласа и да ги запалят по професиите. И когато успеят, учениците започват да се развиват. Но не е често да бъдат добри и по професионалните, и по общообразователните предмети.

„И не говорим дори за бележки, а за знания“, категорична е инж. Вягова.

В същото време гимназията поддържа силна връзка с родителите. За тях образованието на децата им е ценност и с това може да се обяснят успехите на цялата Смолянска област на матурите и националните външни оценявания, пояснява директорката. Но признава, че тази връзка би  могла и трябва да е по-активна, защото иначе не може да се разкрие целият потенциал на всяко дете. И в това отношение има още какво да се постигне, убедена е директорката.

Your Image Description

Свързани статии:

Смолянските общинари предлагат за средищни три образователни институции Звездни спектакли привличат ученици в Планетариума в Смолян Иновативни днес – успешни утре Родопчанчета на международен обмен

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags инж. Пламенка ВяговаПГ по техника и технологии „Христо Ботeв“РегиониСмолян

Последвайте ни в социалните мрежи

Previous article

Рисуване, спорт и летни емоции предлага „Елиза Арт“ на децата в Габрово

Next article

Когато родители и учители си подават ръка

Next article
Когато родители и учители си подават ръка

Когато родители и учители си подават ръка

Последни публикации

  • Mathematics and Informatics, Number 5/2025, Volume 68
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2025, Volume 68
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2025, Volume 68
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2025, Volume 68
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2025, Volume 68
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 67 (2024 г.)
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2024, Volume 67
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2024, Volume 67
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2024, Volume 67
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2024, Volume 67
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2024, Volume 67
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2024, Volume 67
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 66 (2023 г.)
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2023, Volume 66
  • Annual Contents of Mathematics and Informatics, vol.65/ 2022
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2022, Volume 65

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

en_US
bg_BG en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.