"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 9, 2023

Да управляваш кораб в класната стая

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
01-03-2023
in Брой 9, 2023
A A
STEM центърът в гимназията разширява възможностите за иновативно обучение и придобиване на дигитални умения

Катерина КОВАЧЕВА

Варненската морска гимназия „Свети Николай Чудотворец“ в момента е най-голямото средно учебно заведение в страната, което обучава ученици по специалности, сред които защитени, за морските професии – „Корабоводене“, „Корабни машини и механизми“, „Корабостроене и кораборемонт“, „Електрообзавеждане на кораби“, „Експлоатация на пристанища и флота“, както и „Компютърна техника и технологии“. Независимо че България е малка по територия и население, излазът ѝ на Черно море и географското ѝ положение определят нуждата от стабилно морско образование. Изследванията показват, че значителна част от населението, не само на Варна и Бургас, е обвързано с морската индустрия – корабостроене, корабоплаване, кораборемонт, корабособственост, експлоатация на флота и пристанищата, корабно машиностроене и др. И в последните пет години се засилва интересът към обучението именно по морските професии. За сравнение – през учебната 2016/2017 г. в създадената през 1948 г. гимназия са приети 47 ученици, а през настоящата учебна година – 145. Така учениците, обучавани в училището, достигат 530.
Професиите, изучавани във варненската Морска гимназия, в голямата си част са уникални и не се усвояват в други училища, а междувременно изискванията към тях нарастват всекидневно. Работодателите търсят хора, които могат да запазят самообладание в трудни ситуации и да изработят стратегии за справяне с тях. Гимназията предлага овладяването на професиите „Корабоводител“, „Корабен електротехник“, „Организатор по експлоатация на пристанищата и флота“, „Компютърен техник“ и „Спедитор-логистик“, по която е налице очакван недостиг на пазара на труда.
„По-креативното и практическо образование, развиващо умения като критично мислене и решаване на проблеми, се ценят изключително много от работодателите. Новите тенденции и модели за провеждане на обучение, прилагани във Варненската морска гимназия „Свети Николай Чудотворец“, осигуряват редица предимства на завършилите специалисти. Освен придобиване на знания, умения и компетентности по изучаваната професия учениците преминават и курс на обучение по основна подготовка по морска безопасност съгласно изискванията на Международната морска организация“, споделя за в. „Аз-буки“ директорът на Варненската морска гимназия „Свети Николай Чудотворец“ Виолета Шишкова. Преди няколко седмици гимназията получава поредното си национално признание – статут на един от 28-те Центъра за високи постижения в професионалното образование и обучение. Всички професионални гимназии в страната са оценени по утвърдена от МОН методология. В резултат на извършената оценка Морската гимназия във Варна получава 314 точки, което е девети резултат в страната.
„Един от водещите критерии при оценката са възможностите за дуално обучение и обучението
по STEM професии,
предлагането на защитени специалности и такива с очакван недостиг от специалисти, обучението по професионални направления, съответстващи на Интегрираната стратегия за развитие на региона, в който се намира гимназията, както и наличието на индустриални зони съгласно Стратегията за интелигентна специализация
2021 – 2027 г.“, коментира директорката Шишкова. И уточнява, че други значими критерии са средният успех на училището от държавните изпити за придобиване на професионална квалификация през 2019/2020, 2020/2021 учебна година, от задължителния втори държавен зрелостен изпит по професия през 2022 г., както и процентът на дипломиралите се ученици през последните три учебни години, въведените иновации в учебната дейност, участието в проекти по национални програми за развитие на образованието и по оперативни програми на ЕС, както и по програма „Еразъм+“.
Училището ще получи средства за инвестиции от Плана за възстановяване и устойчивост и ще бъде оборудвано в съответствие с най-високите технологични изисквания, за да се повиши регионалната конкурентоспособ-
ност. Изградените центрове ще осигурят модерно и иновативно образование и обучение по професии, необходими на регионалния пазар на труда, като предложат кратък преход от училище към работа. Ще се акцентира върху надграждането на традиционни за региона отрасли, за дигитална и зелена трансформация, както и върху подпомагането на нововъзникващи производства, каквито са роботиката, зелената енергия и др.
„Ще монтираме съвременно високотехнологично оборудване и обзавеждане, планираме ремонт и обновяване на училището, включително и мерки за енергийна ефективност – изграждане на система за отопление и охлаждане с геотермална енергия. Успоредно с това искаме да бъде изградена и фотоволтаична система, чрез която от възобновяем източник да се осигури необходимата електрическа енергия за сградата. Планираме и модернизация на част от учебния корпус, където ще бъде изграден високотехнологичен морски тренажорен комплекс, включващ симулатори, които осигуряват възможности за обучение в реални условия на борда на кораб. С новата придобивка ще се разширят възможностите за обучение на учениците от специалностите „Корабоводене“, „Корабни машини и механизми“ и „Електрообзавеждане на кораба“. Целта ни е практическата подготовка на учениците да бъде в степен, която да осигури безпроб-
лемно и незабавно преминаване от учебните условия за овладяване на професията към действителните условия на работа на кораба“, допълва директорката на варненската гимназия.
Виолета Шишкова споделя и че ще бъдат извършени ремонт и обновяване на оборудването на учебната работилница: „Планираме да преоборудваме кабинета по морско дело, управление и експлоатация на кораба със симулатори за работа с електронни навигационни карти. Цялостно обновяване на лабораторията по изпитване на двигатели с вътрешно горене, изграждане и обзавеждане на учебна работилница по заваряване, обновяване на лабораторията за измерване на електрически и неелектрически величини, изграждане на специализирана лаборатория по телекомуникации и лаборатория за изпитване на електрически машини, оборудвани със съвременна измервателна апаратура, диагностична техника и стендове.“
От гимназията
могат да се похвалят и с иновативен център за обучение
по природни науки,
който ще засили интереса им към проблемите на екологията, опазването на околната среда и в частност, чистотата на морските води. Изграденият по национална програма STEM център FabLab за обучение чрез роботика, 3D и мобилни технологии е разположен на площ 170 кв. м с четири зони, разположени една до друга. В тях са изградени два нови кабинета по информационни технологии, програмиране и образователна роботика със зони за преподаване и презентиране, оборудвани с интерактивни дисплеи и интерактивни маси, свързани в мрежа, както и зона за виртуална и добавена реалност.
Новоизградената учебна среда съчетава комплекс от зони за отдих и зони, насочени към проектно базираното обучение и учене чрез преживяване. В новия STEM център учителите прилагат нови методи и средства, с които да стимулират познавателния интерес на учениците – интерактивно преподаване и учене, базирано на изследване, интегриране на технологии с изкуствен интелект в класната стая с цел подобряване обучението на учениците и подобряване на преподаването. Учебната програма е демонстрирана с NAO – хуманоиден робот, специализиран за образованието като програмируем образователен инструмент. Кътът за образователна роботика е отделен с мултифункционален модул с маса за сглобяване на роботи, слепване и закрепяне на части, принтирани от 3D принтера, както и за тестване и състезания с роботи. В зоната учениците учат и експериментират.
От екипа на варненската Морска гимназия отбелязват още, че иновациите в базата и програмите не са самоцел. Целта е повече стимули училището да бъде по-интересно на учениците, да ангажира тяхното внимание, те да овладяват знания, да изграждат умения и да развиват ключови компетентности.
Над 20 са активните програми, по които училището развива своя капацитет и непрестанно модернизира учебната база.

Your Image Description

Свързани статии:

От декорация на плодова салата до работа на полето Традиции и дух на иновации Животът се дава, за да сбъднеш мечтите си Високите критерии водят до високо качество

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Професия

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Цъфтят минзухари в памет на Холокоста

Next article

Ветрогенератор на покрива

Next article
Ветрогенератор на покрива

Ветрогенератор на покрива

Петя Петрова, началник на Регионалното управление на образованието – Бургас: Стремежът ни е да съхраним облика на всяко училище

Петя Петрова, началник на Регионалното управление на образованието – Бургас: Стремежът ни е да съхраним облика на всяко училище

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

26 млн. са работещите бедни в Европа

Последни публикации

  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2025, година LXVIII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 67 (2024 г.)
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2024, Volume 67
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 66 (2023 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2023, година LXVI
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2023, Volume 66
  • Annual Contents of Mathematics and Informatics, vol.65/ 2022
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2022, Volume 65

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"