"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 38, 2022

Австрия подкрепя дуалната форма в над 30 гимназии

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
21-09-2022
in Брой 38, 2022
A A

През учебната 2022/2023 г. се обучават 285 нови ученици по дуална система в партньорски компании от австрийския проект „Дуално обучение в България“ (GODUAL). Така „дуалните“ ученици от програмата на Стопанската камара Австрия вече надхвърлят 1150. Те се обучават в 21 населени места в над 30 професионални гимназии по общо 15 специалности. От тях през тази учебна година са въведени 5 нови професии с дуална система на обучение – „Техник на компютърни системи“, „Оператор в производството на облекло“, „Дизайн“, „Моделиер-технолог на облекло“ и „Машинен монтьор“. Стопанската камара на Австрия започва да работи по проекта „Дуално обучение в България“ в средата на 2014 г., като първите паралелки с дуално обучение са формирани през учебната 2015/2016 г. пилотно в София, Габрово и Ямбол със специалности „Търговия“, „Мехатроника“ и „Машини и системи с ЦПУ“.

 

Тони КИРИЛОВА

Австрия е една от държавите в Европа с най-сериозни резултати в областта на дуалното обучение и страната ни може да черпи богат опит от нея. Служителите, наети в австрийски компании в България, са 70 000, което прави страната един от най-големите работодатели у нас“, заяви министърът на икономиката и индустрията Никола Стоянов по време на конференцията за резултатите от изпълнението на австрийския проект „Дуално обучение в България“. Той допълни, че 10% от най-големите чуждестранни инвеститори у нас са от Австрия.
Министър Стоянов обясни, че Икономическото министерство е създало информационна база данни на предприятията у нас, които имат готовност да наемат ученици на работа. До момента в нея са се включили 79 предприятия, от които 21 големи компании и 58 малки и средни фирми, както и 44 професионални гимназии и 2 центъра за професионално обучение. Той изрази пълната си подкрепа за дуалната форма на обучение и добави, че България има още много какво да направи, за да се разшири обучението чрез работа. То ще е от полза и за младите хора, и за компаниите, и за икономиката на страната. Никола Стоянов добави, че много чужди компании проявяват интерес да инвестират у нас. Но ги спира липсата на обучена работна ръка и дуалното обучение може да реши този проблем.
„България има икономически потенциал. Но има нужда да подобри конкурентоспособността си, за да стане още по-атрактивна локация за инвестиции – каза търговският съветник при австрийското посолство Филип Купфер. – Дуалната система на обучение е много важна дейност в подкрепа на австрийския бизнес в страната. В Австрия над 28 000 компании обучават 107 000 ученици по дуална форма в над 30 професии. Благодарение на това младежката безработица в Австрия е 8,6% в сравнение с тази в България, която е 15%.“ Според него младите хора, които сега нито учат, нито се обучават, нито работят, могат се квалифицират и да получат възможност да си намерят добра работа и да останат в страната. Той добави, че програмата се нуждае от политическа, морална и финансова подкрепа, защото инвестицията в качествено образование е инвестиция в бъдещето на България.
„Проектът се развива успешно. Доказателство за това е, че интересът към дуалната система на обучение постоянно расте както сред бизнеса и училищата, така и сред учениците и техните родители –заявява София Дамянова, мениджър проект „Дуално обучение“ към Стопанската камара на Австрия у нас от самото му начало преди 8 години. – 10% от учениците в проекта започват работа в края на обучението си в обучаващата компания. При някои партньори успеваемостта е 100%. За съжаление, не всички ученици избират да започнат своята кариера при обучавалия ги работодател, а продължават образованието си в университет. Целта ни е да убедим повече компании в предимствата на дуалната система и да направим възможно изграждането на повече качествени партньорства по различни професии в цялата страна.“
Към момента партньорските компании са 15, като повечето от тях са австрийски и немски. Но има и български и една гръцка фирма. Те участват в разработването на учебни планове в съответствие с модерните технологии съвместно с професионалните гимназии. Заплащат труда на обучаемите. Осигуряват им наставници, които ги напътстват не само в овладяване на професията, а и за придобиването на т.нар. меки умения, като комуникация в работна среда, способност за самостоятелна работа след приключване на обучението, логическо мислене, решаване на проблеми и т.н.
Дуалното обучение във фирмата протича под формата на реален работен процес. В края му ученикът успява да усвои различни знания и компетентности, свързани с конкретната професия, и може веднага да започне работа като квалифициран професионалист. Силните страни при дуалната форма на обучение са изучаването чрез практика в реална работна среда при използване на най-модерните технологии, добива се опит при разработване на продук-
тови и/или процесни иновации и не на последно място – ученикът получава възнаграждение.
В България само учениците от XI и XII клас се обучават в реална работна среда. Но австрийската стопанска камара се опитва да запознава учениците в часа на класа още от VIII, IX и X клас с партньорските компании и с професията. В специфичните предмети по професията в IX и X клас се правят съвместни уроци и където има възможност, фирмите партньори също се включват в тези часове.
Един от най-големите партньори в дуалното обучение на Стопанската камара на Австрия е компанията EVN, която има мащабна програма за подготовка на кадри в сферата на електротехниката и енергетиката. Юлия Тенева – ръководител човешки ресурси в EVN, каза че компанията има действащи партньорства с 11 професионални гимназии, в които се подготвят 366 квалифицирани специалисти в отговорната и важна професия електротехник. Тя уточни, че през тази учебна година ще посрещнат 113 практиканти, които ще бъдат въведени в професията на електромонтьора под ръководството на повече от 20 наставници. От компанията инвестират и в училищната среда. Осигуряват достъп до обучителни платформи и отпускат стипендии за отличен успех, за да стимулират учениците.
Най-новият партньор към австрийския проект от тази година е българската компания ВИОМОДА,
която си поставя за цел чрез дуалното обучение да вдъхнови и обучи млади кадри, за да ги задържи в България. „Организирахме пробни стажове в Пловдив. При нас се проведоха и държавните изпити за придобиване на професионална квалификация. А сега очакваме първите си 9 практиканти по специалностите „Моделиер“ и „Дизайнер“, разказа управителят на компанията Васка Бакларова.
Един от пионерите в дуалното обучение по специалност „Търговия“ е МЕТРО България. Компанията се присъединява към австрийския проект през 2015 г.
първоначално с 5 ученици. През тази година очакват 31 нови практиканти в обектите си в София, Плевен, Русе и Варна. В тези градове компанията си партнира с 6 професионални гимназии, като се надява да разшири партньорствата си и в Пловдив, Бургас и Велико Търново. От обучените 55 души около 20% остават на работа в компанията. Една от тях е 21-годишната Невена Терзиева, преминала успешно програмата в МЕТРО от пилотната паралелка в Националната финансово-стопанска гимназия в София. Тя започва работа в компанията веднага след XII клас първоначално като зам.-ръководител, а година по-късно става ръководител на отдел „Нехранителни стоки“ и управлява 16 служители. Паралелно с това продължава висшето си образование.
„Радвам се, че успяхме толкова години да задържим работещ проекта в България – казва София Дамянова. – Добра новина е, че швейцарските колеги, с които работихме заедно, ще възобновят проекта ДОМИНО. Надявам се и германската камара да стане по-активна, защото колкото повече партньори работят по дуалното обучение, толкова повече резултати ще се постигнат.“

 

Подкрепа и от Швейцария

Рамково споразумение между българското правителство и Федералния съвет на Конфедерация Швейцария за изпълнението на втора Швейцарско-българска програма в подкрепа на намаляване на икономическите и социалните различия в ЕС подписаха вицепремиерът по управление на европейските средства Атанас Пеканов и Н.Пр. Реймунд Фурер – посланик на Конфедерация Швейцария в България.
Швейцарската финансова помощ в размер от 92,5 млн. швейцарски франка ще допълва изпълнението на националните политики в 9 области – дуално професионално образование и обучение, научни изследвания и иновации, сигурност и миграция, подобряване на обществената безопасност и сигурност, борба с корупцията, околна среда, здравна профилактика, социална политика и гражданско общество, без да е налице припокриване на финансирането от други финансови източници. Швейцария предоставя тази кохезионна помощ на България за периода до края на 2029 г..
С 5 млн. швейцарски франка ще бъде финансирана програмата за дуално образование и обучение ДОМИНО-2 с програмен оператор МОН. Образователното министерство е програмен оператор и на програмата „Здраве и образование за всички“ („ЗОВ II“), чийто бюджет е 8 млн. швейцарски франка. Насочена е към осигуряване на по-добър достъп и по-добри резултати на всички нива на образователната система за уязвимите и изключените общности.
Рамковото споразумение ще бъде ратифицирано от българския парламент, а междувременно двете страни продължават работата по подготовката на деветте програми.

Your Image Description

Свързани статии:

Питаме Германия ходят ли българчетата на училище Мисията на учителя е да открие таланта на всяко дете 12 училища и детски градини с награди за инициативи за безопасност на движението Дрямка в двора на 79. ДГ „Слънчице“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Ученици на практика в „Български пощи“

Next article

35 юбилей на „Еразъм+“ събра основатели на Програмата

Next article
35 юбилей на „Еразъм+“ събра основатели на Програмата

35 юбилей на „Еразъм+“ събра основатели на Програмата

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Нов подход на ЕС към откриването на рак

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Ето го отново проблема с пълния и краткия член

Последни публикации

  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2025, година LXVIII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 67 (2024 г.)
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2024, Volume 67
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 66 (2023 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2023, година LXVI
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2023, Volume 66
  • Annual Contents of Mathematics and Informatics, vol.65/ 2022
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2022, Volume 65

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"