"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 44, 2022

Термини с форми за мъжки и за женски род

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
02-11-2022
in Брой 44, 2022
A A

Кристияна СИМЕОНОВА*

Употребата на едно и също съществително и в мъжки, и в женски род като термин не е много честа практика. Въпреки това все още в специализирани текстове се срещат формите анализ и анализа, метод и метода, диплом и диплома, проблем и проблема, лиценз и лицензия, синтез и синтеза, дивизион и дивизия, базис и база, тезис и теза, контур и контура, компонент и компонента, реприз и реприза, генезис и генеза и др. Тези форми обаче имат различна честота и някои от тях днес вече почти не се използват, напр. анализа, метода, контура, компонента и лицензия. Но в научни текстове варианти като генезис и генеза запазват своята жизненост, например: етногенезис и етногенеза, биогенезис и биогенеза, патогенезис и патогенеза и др.
Обикновено в речниците като заглавка се дава най-често употребяваната форма, а вариантната се посочва само ако все още е жива в езика. Например в многотомния „Речник на българския език“ анализа е отбелязана като остаряла форма на анализ. Същото е положението при метода и метод. В еднотомния „Речник на чуждите думи в българския език“ от 2007 г. при анализ и анализа, контур и контура и лиценз и лицензия са дадени и двете форми. В специализирания „Терминологичен речник по хуманитарни науки“ са включени само формите анализ, метод и контур като много по-употребявани.
Трябва да знаем, че и двете форми на тези съществителни не са грешни. Но ако езиковият ни усет не ни ориентира коя от тях да изберем, можем да направим справка в „Официалния правописен речник на българския език“. Там откриваме: диплом и диплома, контур и контура, лиценз и лицензия, базис и база, тезис и теза, реприз и реприза, генезис и генеза, дивизион и дивизия, но само проблем, анализ, метод, синтез, компонент.

*Д-р Кристияна Симеонова е главен асистент в Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ при Българската академия на науките.

Your Image Description

Свързани статии:

3500 деца провериха своя правопис Употреба на главните букви в български Свързани ли са по произход думите сърцè, средà и с`ърдя се? Летящи динозаври летели в небето

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Изкуственият интелект и образованието

Next article

Да обучаваш в любов към познанието

Next article
Да обучаваш в любов към познанието

Да обучаваш в любов към познанието

В ход е дигиталното обучение

Слаб ръст на разходите за развойна и научноизследователска дейност

В ход е дигиталното обучение

Кои са детските права и отговорности

Последни публикации

  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2025, година LXVIII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 67 (2024 г.)
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2024, Volume 67
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 66 (2023 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2023, година LXVI
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2023, Volume 66
  • Annual Contents of Mathematics and Informatics, vol.65/ 2022
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2022, Volume 65

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"