"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 41, 2022

„Джани Родари“ остава в сърцата

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
12-10-2022
in Брой 41, 2022
A A

Детска градина „Джани Родари“ в Гоце Делчев отваря врати през 1956 година. Тя разполага с помещения за една яслена и пет градински групи. Тази учебна година там се обучават 160 деца от двегодишна възраст до постъпването им в първи клас.

Средата в гоцеделчевската детска градина е близка до семейната и предразполага малчуганите
да се включват в игри, с които се учат и се възпитават

Стела МАРИНОВА

Всяка от градинските групи в „Джани Родари“ има свое име: „Малките лъвчета“, „Буболечки“, „Мики Маус“, „Сръчни ръчички“, „Бон Бон“, но децата в тях не са разпределени по възрастови групи от първа до четвърта.
„Иновацията при нас е, че в групите се работи с деца на различни възрасти. В една може да има две деца на четири години, две на пет и шестгодишни. Работим по иновативната програма „ВИП – възпитаните, игри, познание“, която ни дава възможност за това. Тя насърчава децата да бъдат атрактивни участници – споделя пред „Аз-буки“ директорката на градината д.п.н. Марияна Костадинова. – Имаме центрове за обучение и възпитание, а образователното съдържание се предлага на децата под формата на игра. Така е достъпно за всяка възраст. Това позволява екипна работа, в един колектив са по-малките деца, а в друг – по-големите“, допълва тя.
Иновативната практика започва преди години, когато в една от подготвителните групи в градината в даден момент са се обучавали по-голям брой деца. Затова се налага да разделят част от малчуганите в нея. Така половината деца от новата група са от подготвителната, а другите идват от ясла. По този начин се сформира първата разновъзрастова група, която не се разделя и продължава така до завършването на градината.
„Родители бяха доволни от учителките в групата и държаха децата да останат в нея. Те също се бяха адаптирали. Вместо да се създава отново дискомфорт от ново приобщаване, приложихме този нов метод на работа, който вече години наред е успешен – разяснява Костадинова. – Децата се чувстват много добре. Малките се учат да заимстват от големите, а те, от своя страна, се грижат за по-малките. Резултатите се чудесни“, допълва Костадинова.
За адаптацията на децата от ДГ „Джани Родари“ помага и обстановката, която е близка до семейната. „Средата е разчупена и предразполага децата да се чувстват добре. Да се включват в игри, с които да учат и да се възпитават. Родителите също участват активно“, споделя директорката. Те са канени в центровете за обучение и възпитание и децата се чувстват щастливи, че мама, тати или баба участват в заниманията им. Родителите се включват и в различни обучителни и възпитателни дейностите извън детската градина. Организират се екскурзии и пикници сред природата, участват в посещения на различни забележителности.
„Родителите се включват в живота на детската градина. Доволна съм, че имам широка подкрепа от тяхна страна. Много съм благодарна, че са наши приятели“, казва Костадинова. Ще се включат активно и в проект по Националната програма на Образователното министерство „Хубаво е в детската градина“, който екипът печели.
Връзката, която децата и педагозите изграждат с градината, се откроява миналата година, когато на 30-и септември се честват 65 години от създаването на „Джани Родари“. В тържеството се включват много бивши служители и възпитаници. „Връзката с децата не прекъсва само с това, че са били 4 години с нас. След това те завинаги са свързани с детската градина. „Джани Родари“ остава в сърцата им – споделя директорката. – Дори когато отидат в първи клас, минават често да видят госпожите си и местата, на които са играли, остават да играят на двора. Често носят и играчки от вкъщи за подарък от каките и батковците за по-малките“, допълва Костадинова.
По думите ѝ много важен е екипът, в който всички работят в синхрон. „Детска градина „Джани Родари“ е едно голямо семейство. Не само семействата, които имаме в личен план, но и тук всеки е
съпричастен към това, което прави. Има развита екипна работа, висок професионализъм“, споделя още директорката. Част от учителите са направили първите си стъпки в градината, тъй като тя дава възможност бъдещи педагози да карат стажа си по проекта на Министерството на образованието и науката „Студентски практики“.
„Имаме студенти, които са останали при нас, след като преминават практиката си в „Джани Родари“. Много сме горди и доволни, защото сме успели да дадем шанс не само да учат при нас, но и да прилагат наученото и да се развиват. Много по-лесно е така“, казва Костадинова. Учениците от паралелката „Икономическа информатика“ в Неврокопската професионална гимназия пък са карали професионалната си практика в градината, помагайки в административната работа.
От 20 години екипът разработва и печели различни проекти. Част от тях са по програма „Еразъм+“. „Проектите, по които работи детската градина, са пътят, по който научаваме и предаваме това, което сме достигнали. Всяка година надграждаме и предаваме своя опит. Обменът е много важен. Колегите са добре подготвени, децата се чувстват добре, родителите са спокойни“, заявява Костадинова. Голяма част от международните проекти, в които участват, са насочени към компютърни игри и иновативни дейности в детската градина, както и надграждане на информационните умения на учителите и децата. „Винаги се стремим да сме в крак с новите технологии. Имаме пет интер-
активни дъски с тъч дисплеи и образователен софтуер, който е специално за децата в предучилищна възраст. По тези проекти са създадени много продукти, които помагат в това отношение – казва директорката. – Гледаме да отговорим на потребностите на новото информационно поколение. Децата са с телефон или таблет вкъщи и трябва да откликнем на това“, допълва тя. Костадинова разказва, че през юни са били на работно посещение в Италия. На първата среща представят детската градина и страната ни. Италианците са силно заинтригувани, когато споделят с тях опита на „Джани Родари“.
Екологичното образование също е застъпено. Един от проектите е насочен към така нареченото зелено обучение и възпитание. Градината си сътрудничи и с неформални организации, които се включват в различни инициативи. „Детската градина не се ограничава само със съдържанието по държавните образователни изисквания. Широко отворени сме към всички инициативи и кампании, които се провеждат“, казва директорката. Отбелязват Деня на безопасността на движението по пътищата, Европейския ден на спорта, Деня на бащата. Любими на децата са дните на Джани Родари, когато „валят“ бонбони от небето. Тогава малчуганите рецитират стихчета, има програма с песни. „Децата живеят в красив свят, в който им е интересно и забавно. И в същото време се обучават, възпитават и научават много неща“, споделя още Костадинова.
Една от последните иновативни придобивки в градината е солната стая. За изграждането ѝ роля имат родителите, екологичният проект, по който работят, заделени са и средства от бюджета. „Придобивката е много хубава. Децата с удоволствие използват солната стая. Процедурите в нея са изключително полезни за здравето. Имат ефект за дишането и профилактиката на респираторни заболявания. При това действат успокояващо на поведението на децата“, разказва Костадинова. Малчуганите от „Джани Родари“ използват солната стая напълно безплатно по график в групи по 10.
„В момента в солната стая вниманието е насочено не само към това да се чувстват добре, но има и целенасочени иновативни занимания под формата на игра – обяснява директорката. – Малките играят с играчки, но в същото време слушат приятна музика. По-големите започват да изписват върху солта цифрите, а по-нататък ще правят звуков анализ на думи. Най-важното е, че децата се чувстват изключително щастливи, когато посещават солната стая. Тя е приятна и полезна. Родителите им се шегуват, че са в спа център“, допълва Костадинова.

Your Image Description

Свързани статии:

Един по-различен час на класа В Бургаско училищата отварят врати за бивши учители Детско полицейско управление и във Враца Над 500 ямболски ученици мерят сили по гимнастика

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Над 500 ямболски ученици мерят сили по гимнастика

Next article

Заедно в изкуствата и спорта

Next article
Заедно в изкуствата и спорта

Заедно в изкуствата и спорта

Влез в зеления кръг

Влез в зеления кръг

56% от европейците искат повече пари за борба с кризата

Културата движи Европа

Последни публикации

  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2025, година LXVIII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 67 (2024 г.)
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2024, Volume 67
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 66 (2023 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2023, година LXVI
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2023, Volume 66
  • Annual Contents of Mathematics and Informatics, vol.65/ 2022
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2022, Volume 65

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"