"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 32, 2022

Образованието е основен фактор за активност

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
10-08-2022
in Брой 32, 2022
A A
Разпределение на населението на възраст от 15 до 34 години във и извън NEET групата според най- исоката придобита образователната степен, брой лица

Антоанета
НАЙДЕНОВА

Какъв е профилът на младежите в България, които не работят и не учат (NEETs – Not in Education, Employment or Training), както и какви са техните основни характеристики и разпределение според образованието, доходите, здравето, региона и семейната среда. Отговор на тези въпроси дава най-новият анализ на Института за пазарна икономика (ИПИ). Той предлага и основни насоки за реформа на младежките политики, които да подобрят активирането и трайното връщане на повече младежи към образованието и на пазара на труда.
България е сред петте страни с най-висок дял на NEETs в Европейския съюз, поради което видимо има потребност от префокусиране на политиките към тях. През 2020 г. делът на тези младежи у нас надхвърля 18% от населението на възраст между 15 и 34 г. в сравнение с 14% средно за ЕС.
С по-висок дял от нас са само Румъния, Гърция и Италия. В годините преди ковид кризата се наблюдаваше постепенно свиване на този дял, което се дължеше най-вече на бързото подобряване условията на пазара на труда.
Сред важните изводи в анализа на ИПИ е ключовата роля на бедността за задържането на младежите извън пазара на труда и образованието. Неактивните са с ниски
доходи, повечето от тях живеят в бедни домакинства, което създава значителни пречки пред активирането им. Сходно е наблюдението и при разпределението на доходите. Докато работещите или учещи младежи следват структурата на доходите на населението, като цяло, то неактивните се струпват близо и под линията на бедността.
Видимо най-важният фактор, който разделя активните от неактивните младежи, е образованието – сред NEETs има много по-голям дял на хора, които са завършили основно и по-ниско образование. А това блокира достъпа им до повечето сегменти на пазара на труда. Като се има предвид тенденцията към увеличаване търсенето на високообразовани специалисти дори за много от работните места в селското стопанство и ниските сегменти на индустрията, може да се направи изводът, че реализирането на хора с ниско образование на пазара на труда ще става все по-трудно.
Ромите са свръхпредставени сред неактивните младежи, като се наблюдават значителни различия в образователния профил. Сред българите и турците има много по-голям дял на завършилите средно и висше образование. Според анализа на ИПИ това означава, че разрешаването на проблема с неактивните младежи е неразривно свързано с интеграцията на ромите, която включва и други политики, освен пряко насочените към активирането на NEETs и връщането им на пазара на труда и в образованието.
Анализът установява и големи регионални дисбаланси. Неактивните младежи са с чувствително по-голям дял в Южния централен и Югоизточния район на страната. Това отразява най-вече различията в достъпа до работни места и квалификация в отделните части на страната.
На преден план излиза и отражението на заеманата роля в семейството, по-ясно изразена при жените. Данните сочат, че домакинската работа и грижата за деца са спирачка пред активното им участие на пазара на труда.
Изследването представя насоки за реформа на политиките за активиране на младежи въз основа на представените данни. Предлага се по-тясна интеграция между образователните и социалните институции, профилиране на младежите, фокус върху превенцията на отпадане от училище. По-широко застъпване на работа от разстояние и почасов труд, дефиниране на конкретни политики към неактивните жени, разширяване обхвата на мерките и към 30 – 34-годишните, фокус върху ромите и други.
Подробности за анализа на ИПИ четете в следващ брой на в. „Аз-буки“

Your Image Description

Свързани статии:

Обявяват програмата за иновации през юли България получи първите 1,4 млрд. евро Пътища към успеха в училище Катализатор на идеи и проекти за зеления преход

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Европа

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

STEM център с кухня

Next article

Наши карго дронове започват полети в ЕС

Next article
1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Наши карго дронове започват полети в ЕС

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Още веднъж за бройната форма

В ход е дигиталното обучение

1770 свободни места в столични детски градини

Последни публикации

  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2025, година LXVIII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 67 (2024 г.)
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2024, Volume 67
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 66 (2023 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2023, година LXVI
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2023, Volume 66
  • Annual Contents of Mathematics and Informatics, vol.65/ 2022
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2022, Volume 65

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"