"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2021 Брой 36, 2021

Всички ученици и учители с интернет

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
08-09-2021
in Брой 36, 2021
A A
МОН и националните мобилни оператори са договорили преференциални цени за достъп до интернет, предназначен специално за електронно обучение. Училищата ще могат да сключват договори според конкретните потребности на учениците
и семействата

При преминаване към онлайн обучение всички ученици и учители ще имат достъп до интернет от домовете си. Когато семействата не могат да си позволят таксите за интернет по социални причини, те ще бъдат поемани от училищата. Парите ще са за сметка на икономиите от режийни разходи, налични в училищните бюджети заради прекъсването на присъственото обучение през последните две години, съобщават от Министерството на образованието и науката.
През новата учебна година 34 000 ученици биха останали без интернет връзка по социални причини, ако се наложат онлайн занятия, според анализ на МОН от юли 2021 г. Месечните такси за тяхната интернет свързаност до края на 2021 г. ще струват на училищата общо около 2,4 млн. лв. Тези суми не би трябвало да бъдат проблем на фона на финансовите остатъци от 2020 г. и направените икономии през 2021 г., посочват от МОН.
Училищата са започнали 2021 г. с финансови остатъци за общо 231 млн. лв. От тях 118 млн. лв. са спестени от намалени разходи за ток, вода, отопление и други във връзка с преминаването към обучение от разстояние в електронна среда заради пандемията от COVID-19. 10,4 млн. лв. по-малко са похарчени миналата година от целевите средства за уязвими групи, а 7,8 млн. лв. са икономиите от непроведените занимания по интереси.
Отделно от това през 2021 г. училищата с концентрация на деца и ученици от уязвими групи са получили 32,2 млн. лв. допълнително. За занимания по интереси са предоставени други 24,4 млн. лв. Голяма част от тези пари не са използвани досега заради ограниченията, наложени от пандемията. С оглед на тези налични средства МОН промени Наредбата за финансиране на институциите и даде възможност на директорите на училища при необходимост да използват част от икономиите за заплащане на интернет достъпа на своите ученици при дистанционно обучение.
При онлайн занятия МОН осигурява интернет и за учителите чрез допълнително месечно възнаграждение от 30 лв. за компенсиране на разходите за консумативи. Това става чрез Националната програма „Без свободен час“. По правилата на Програмата, приети през 2019 г., парите се превеждат на училищата два пъти в годината: през септември-октомври и през декември. Към момента за такова допълнително плащане са кандидатствали 23 103 учители. В началото на октомври 2021 г. МОН ще преведе на училищата заявените близо 1,023 млн. лв.
Осигуряването на интернет достъп за двете страни в образователния процес – учители и ученици, е ключово важно условие за провеждане на ефективно обучение от разстояние в електронна среда. Съгласно проучване на МОН от юли т.г. преподавателите са напълно обезпечени с електронни устройс-
тва, необходими за дистанционно провеждане на занятията.
МОН вече е осигурило служебни компютри на всички учители, за които е заявена необходимост. По проект „Образование за утрешния ден“ са предоставени 2000 лаптопа и 500 рутера с карти с мобилни данни My Fi. С постановление на Министерския съвет от 15 октомври 2020 г. на училищата са отпуснати 14 млн. лв. за закупуване на други 2000 лаптопа за учители и 14 000 за ученици. По проект „Равен достъп до училищно образование в условията на кризи“ на училищата са дадени още 20 692 лаптопа, които се предоставят на преподаватели, както и 65 000 лаптопи и таблети за ученици за временно ползване по време на дистанционно обучение.
МОН никога не е поемало ангажимент и няма бюджет да осигури служебни устройства на всички над 70 000 учители. Закупуването на лаптопи за още 45 000 преподаватели, които в момента ползват собствена техника, би струвало на бюджета около 45 млн. лв., посочват от МОН.
Устройствата, предоставени на училищата, отговарят на всички съвременни изисквания за провеждане на обучителен процес от разстояние. Техните параметри дори надхвърлят потребностите, за които са предназначени. Цялата техника е доставена на крайните ползватели с предварително инсталирани всички необходими приложения и софтуер. Всеки учител може да инсталира допълнителни програми, когато пожелае.
В служебните компютри, осигурени от МОН, се влиза само с индивидуален служебен профил, което е валидно за цялата държавна администрация. Това позволява мониторинг върху времето, през което се използват устройствата – необходима информация с оглед целесъобразното инвестиране на държавния финансов ресурс, както и за евентуалното преразпределение на техниката в случай на необходимост. МОН не следи и не контролира съдържанието, използвано на съответния лаптоп.

 

МОН и националните мобилни оператори са договорили преференциални цени на услугата за достъп до интернет – от 20 до 50% по-ниски от пазарните. Офертите включват всички възможни методи за достъп в зависимост от конкретните местни условия. Осигуряват се персонални карти с мобилни данни за таблети или смартфони и допълнителни пакети с мобилен интернет за тях, USB стикове с интернет за лаптопи или стационарни компютри, рутери с карти с мобилни данни за семействата с повече деца, постоянен кабелен достъп директно до дома.
Включени са и оферти на изключително преференциална цена за карти с мобилни данни, предназначени специално за електронно обучение – с висока скорост и достатъчен обем, ограничени за достъп само до необходимото образователно съдържание. Училищата ще разполагат с всички технически оферти и могат да сключват договори според конкретните потребности на учениците и семействата.

Your Image Description

Свързани статии:

Слаби резултати на есенните матури Технологии срещу проблема с климата Поглед към бъдещето Директори учредяват секция в СМБ

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Репортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Кратка история на ела, елате

Next article

Слаби резултати на есенните матури

Next article
В ход е дигиталното обучение

Слаби резултати на есенните матури

В ход е дигиталното обучение

Технологии срещу проблема с климата

Поглед към бъдещето

Поглед към бъдещето

Последни публикации

  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2025, година LXVIII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 67 (2024 г.)
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2024, Volume 67
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 66 (2023 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2023, година LXVI
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2023, Volume 66
  • Annual Contents of Mathematics and Informatics, vol.65/ 2022
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2022, Volume 65

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"