"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2021 Брой 22, 2021

Нови терапевтични зали – нови възможности

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
02-06-2021
in Брой 22, 2021
A A
Усмивките на децата са най-голямата награда за специалистите от Регионалния
център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование във Варна

Да видим усмивката на едно дете със специални потребности, е най-важното и значи сме си свършили работата“, казва Марияна Пантелеева – директор на Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование във Варна. От тази година той вече разполага с нова, значително по-широка база. Благодарение на МОН Центърът, който работи с 513 деца в риск от целия регион, вече има достатъчно помещения и предпоставка за обособяване на специализирани терапевтични кабинети за новата учебна година.
„Центърът вече се помещава в сградата на Строителната гимназия във Варна. Стартирахме процеса по реализация на зали за различни видове терапии“, споделя с удовлетворение Марияна Пантелеева. Амбицията ѝ е именно за новата учебна година да бъдат оборудвани и открити два нови кабинета за сензорна и ерготерапия.
Предвижда се и обособяването на кабинет за биофийдбек (биологична обратна връзка) терапия, представляваща форма на алтернативна терапия. Използва се за превенция или като част от терапията на редица заболявания и включва методи на приложната психофизиология, които позволяват на човек да се научи да разпознава и да повлиява своите несъзнавани физиологични процеси, за да подобри здравето и постиженията си. Всички психолози на Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование във Варна са преминали през обучение по биофийдбек терапия в Медицинския университет в града, което ще позволи от учебната 2021/2022 да бъде обособен и такъв кабинет.
В Центъра работят 60 педагогически специалисти – ресурсни учители, логопеди и психолози. Всички те са преминали обучение за сензорна терапия, а един от колегите на Пантелеева в момента завършва обучение по ерготерапия. Екипът на Центъра, който започва своята работа през 2006 г. като ресурсен център, помага на нуждаещи се деца от 10 общини във Варненска област. Начело на Центъра от 2017 г. е Марияна Пантелеева, която приема като лична мисия подпомагането на специалните деца.
Тъй като новата база е на 5-ия етаж, се работи по монтирането на асансьор, който да улесни достъпа на малчуганите до грижите на педагози и терапевти.
„За да имат достъп децата със специални потребности и да преодолеят пречката – недостъпна среда, кандидатствахме и спечелихме проект за изграждане на специален асансьор, с който децата и техните родители да могат безпроблемно да стигнат до желания кабинет. В момента текат монтажните дейности и до края на календарната година ще го имаме, за да е спокойно придвижването до петия етаж. Горди сме със спечелването на проекта“, допълва директорката на Центъра.
Успоредно с това в Регионалния център за подкрепа на приобщаващото образование има сформиран екип за извършване на оценки на деца от детските градини и на ученици със специални образователни потребности. За удобство неговият кабинет се помещава на първия етаж в сградата – новия дом на Центъра. Именно този екип, освен извършване на оценки, насочва ученици след VII клас, които не завършват, както и деца за отлагане от I клас заради по-сериозни заболявания. Когато се налага и родителите нямат възможност да доведат детето до базата във Варна, мобилен екип извършва на място оценката в дома на семейството където и в областта да се намира той.
Регионалният център и специалистите се съобразяват с интересите и потребностите на децата, обобщава директорката. Така например определено малчуганите се вълнуват от арттерапията и в бъдеще екипът прави планове да обособи и такъв арттерапевтичен кабинет, разказва Пантелеева. Тя споделя, че имат много добра комуникация с колегите от детските градини и училищата и нейните педагогически специалисти се отзовават на поканите на директорите и оказват подкрепа на място, когато бъдат повикани.
Наред с подкрепата за децата, Регионалният център обучава и педагогическите специалисти от училищата за работа с деца със специални потребности. Сред темите на обученията за повишаване на квалификацията са разпознаване на ранните белези на деца с такива потребности, адаптиране на учебното съдържание, познаване на нормативната уредба в тази област. Обучението на педагозите върви в 6 направления, след което получават кредити за съответната квалификация и кариерно развитие.
„Предоставили сме методическа подкрепа на около 40 детски градини и училища“, прави равносметка Марияна Пантелеева. Тя много се надява работата със специалните деца да продължи в присъствена среда, тъй като при онлайн обучението са отбелязани регрес и дефицит на вниманието на такива деца въпреки активното партньорство на родителите.
През пандемичната учебна година, преминала в голямата си част онлайн, екипът на Центъра е проявил добра воля и жест към всички родители и деца, без оглед дали са със специални потребности. Така всички, потърсили за помощ психолозите на Центъра, са я получили. А начинанието придобило популярност дори извън границите на област Варна. „11 от нашите психолози спонтанно взеха решение и заявиха, че желаят да предоставят консултации на родители, учители и деца независимо дали са с такива потребности, психологическа подкрепа във връзка с пандемичната обстановка. Този проект вече го реализирахме. Инициативата не е спряна, телефоните на психолозите са публикувани на сайта, така че продължаваме мисията – казва Марияна Пантелеева. – Амбицирани сме да обхванем всички деца със специални потребности в региона и да предоставяме допълнителната подкрепа изцяло, защото за нас това е най-важно – да видим усмивката на едно дете със специални потребности. Това означава, че сме си свършили работата. Усмивката е нашата оценка.“ Много се надява въпреки пандемичната обстановка да успеят да отпразнуват 15-ия си рожден ден, отброен още от появата на Ресурсния център, чийто приемник е Регионалният център за подкрепа на приобщаващото образование. „Подготвяме концерт с нашите деца и много се надявам през септември да го направим присъствен. Искаме да покажем какво могат нашите деца – нищо че са различни. Те са деца, които заслужават необходимото внимание. Мисията продължава“, мотивирана е Марияна Пантелеева.

Your Image Description

Свързани статии:

Как се постигат успехи Училището вселена По стъпките на патрона Уроците на Малкия принц

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Национални състезания по счетоводство и бизнес идеи

Next article

Психолози помагат на учениците в Смолянско

Next article
В ход е дигиталното обучение

Психолози помагат на учениците в Смолянско

В ход е дигиталното обучение

Нараства приемът в дефицитни специалности

Вестник "Аз-буки"

Райските градини

Последни публикации

  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2025, година LXVIII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 67 (2024 г.)
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2024, Volume 67
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 66 (2023 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2023, година LXVI
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2023, Volume 66
  • Annual Contents of Mathematics and Informatics, vol.65/ 2022
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2022, Volume 65

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"