"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2021 Брой 1, 2021

Година на предизвикателства

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
06-01-2021
in Брой 1, 2021
A A
2020 г. постави на изпитание и учителите, и учениците

Година, изпълнена с немалко предизвикателства, но и с много оптимистични резултати. Получените положителни оценки за работата са благодарение на доброто социално партньорство. Така министърът на образованието и науката Красимир Вълчев обобщи изминалата 2020 г. пред членовете на Отрасловия съвет. Те проведоха последното за годината си заседание в онлайн формат. „Смея да твърдя, че заедно сме взели най-важните и най-трудните решения, пред които бяхме изправени като министерство, като система и като партньори“, каза той.
Министър Вълчев описа накратко обстановката към момента – не може да се очаква трайно и значително подобряване на ситуацията през зимните месеци. Какви мерки тогава да се вземат за образователната система от здравна и епидемиологична гледна точка. Според учените малките деца не са в голяма степен преносители на вируса, следователно детската градина и началните класове са сравнително безопасна зона. В началната образователна степен е по-добре децата да бъдат по-дълго в училище, а присъствието в детските градини да бъде ограничавано само в най-крайни случаи (при пълна карантина). За прогимназиален и гимназиален етап – при подобряване на ситуацията е възможно да се премине към варианта с частично присъствено обучение. Истината обаче е, че ако дори до края на март гимназистите бъдат оставени в режим на обучение в електронна среда, пропуските ще са големи. Негативни резултати ще се натрупат в двигателната активност, в мотивацията за учене, има опасност от десоциализация и от психологични проблеми.
„Трябва да намерим вариант да върнем гиманзистите, макар и частично, в училище, приоритетно за осмокласниците от езиковите гимназии, десетокласниците и абитуриентите, при задължително носене на маски и в условия на строги противоепидемични мерки. Ще се запази и вариантът училищата по места сами да решават в каква среда да се провежда обучението съобразно конкретната епидемична обстановка. Родителите имат право да задържат децата си у дома, но не е коректно да налагат мнението си на останалите.
32 000 устройства са раздадени към 18 декември 2020 г. (при 14 000 само половин месец по-рано) и още 15 000 ще бъдат доставени до края на януари. Общо заявките са за близо 108 000
крайни устройства. „Очакванията са през 2021 г. да имаме значителна наситеност на системата с персонални устройства“, коментира Красимир Вълчев. Надеждата е те да се използват най-вече за обучение в реалните класни стаи години напред.
Ще има осигурени ваксини за учителите. Но е необходимо да се проведе широка информационна кампания за ползата от прилагането им. „Това, което е променило живота на човечеството, е благодарение най-вече на ваксините“, припомни министър Вълчев.
Председателят на СБУ Янка Такева изрази опасения за качеството на обучение в електронна среда. Изрично подчерта, че пропуските в обучението се попълват, но нищо не може да замести празнотата, която оставят в детската психика продължителната изолация и липсата на училищната общност. Янка Такева апелира учителите да бъдат подкрепени и мотивирани, позовавайки се на проучванията на СЗО, че малките не са преносители на заразата.
Членовете на Отрасловия съвет са категорични, че наред с лошите новини около пандемията, 2020 г. е с положителни новини за финансирането на образованието. Затова я наричат изключително трудна, но успешна. Те обсъдиха и темата за преходните остатъци (особено в годината, когато ремонтните дейности на немалко места са останали на заден план), равнопоставеността на училищата – общински и държавни, необходимостта и детските градини да получат електронни устройства, особено за децата в подготвителните групи, както и времето за използване на допълнителните 10 дни за възстановяване след COVID боледуването.
Учителите ще получат увеличението на заплатите си още с плащанията за месец януари.

Your Image Description

Свързани статии:

В ход е „Ограмотяване на възрастни 2“ Зам.-министър Карина АгелиеваНовият програмен период е с акцент образование Брауновият газ е българско откритие* МОН създаде каталог с хиляди безплатни уроци

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

На училище с книжка и мишка

Next article

В ход е „Ограмотяване на възрастни 2“

Next article
В ход е дигиталното обучение

В ход е „Ограмотяване на възрастни 2“

Зам.-министър Карина Агелиева

Новият програмен период е с акцент образование

56% от европейците искат повече пари за борба с кризата

ЦЕРН организира летни стажове

Последни публикации

  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2025, година LXVIII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 67 (2024 г.)
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2024, Volume 67
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 66 (2023 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2023, година LXVI
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2023, Volume 66
  • Annual Contents of Mathematics and Informatics, vol.65/ 2022
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2022, Volume 65

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"