"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2020 Брой 27, 2020

Споделени умения

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
02-07-2020
in Брой 27, 2020
A A

Научихме се да слушаме, а не само да говорим…
А когато грешахме – се подкрехяме.“ Неочакван извод, произнесен от един учител. Елица Йорданова е преподавател в ОУ „Христо Ботев“ в с. Пелишат, Плевенско. Тя е сред над 140-те учители от 18 училища, обхванати от тригодишния проект Fierst (From Inclusive Education to Real Scale Transfer), финансиран по програма „Еразъм+“. Седем партньори от 5 държави – България, Естония, Румъния, Великобритания и Швеция, си подават ръка в разпространението на добри практики за включващо обучение. Автори са иновативни учители и специалисти, които работят с ученици от уязвими групи. България е представена от „Заедно в час“, Министерството на образованието и науката и Нов български университет. Синдикатът на българските учители е асоцииран партньор.
Как изглеждат накратко проблемите? Постиженията и резултатите на учениците често зависят от техния социално-икономически статус. Учителите невинаги са подготвени да се справят с този проблем и да дадат на малчуганите полагащия им се равен достъп до качествено образование. Успехи по места за справяне с проблемите има, но достъпни ли са те за останалите учители. Според авторите на проекта целта е повече педагози да умеят да дефинират потребностите на всяко дете, особено на тези от уязвимите групи. В случая много биха помогнали изградените в рамките на проекта професионални учебни общности в училищата, които подкрепят педагозите да се научат да споделят. Точно затова Елица Йорданова от Пелишат казва „Научихме се да … слушаме“, шегувайки се, че това априори противоречи на масовата представа за учителя, уви вече твърде остаряла, но все още срещаща се – той говори, а учениците… А нейни колеги добавят „и да се чуваме“.
Всъщност учениците се нуждаят от нещо много важ-
но – да се погледне на тях като на Поколение XXI век. А то има своите потребности и именно учителят, който е най-близко до всяко дете, трябва да знае откъде да тръгне, какви знания и умения да изгради у младия човек. В
с. Езерче, Бургаско, изборът е да се работи за развитие на комуникативните умения на учениите. В самоковското ОУ „Авксентий Велешки“ това е умението за работа в екип, на което трябва да се научи поколението, което живее в „самота и самоизолация“. За други педагогически общности основата на всичко е четивната грамотност, която мотивира и е база на умението да се комуникира. С тези примери, разбира се, добрите практики и ценните идеи не приключват. Не по-малко са и въпросите, които ще продължават да възникват. Затова е и „Преподаваме.бг“, където могат да се потърсят отговорите. Важно е учителят да е подготвен и да бъде на нивото на Поколение XXI, нищо че е учил в XX век.
А как професионалната училищна общност постига това? И тук отговорите са многобройни, нали всяка от тях е всекидневно с ученици, които са неповторими личности. Затова са онлайн платформите в училищата – бенифициенти по Проекта, на които всеки екип записва и прави достъпни своите успешни практики. Те със сигурност ще бъдат полезни, стига учителят да знае накъде да поведе и докъде да стигне с поверените му ученици.
„Със свършеното през тези три години, със създаването на професионалните училищни общности, с натрупаните добри практики, които ще се множат, вие ще бъдете изключително полезни на учениците си. С натрупания опит ще дообогатявате с нови ценности скалата от уменията на XXI век“, коментира накратко смисъла на свършеното Лазар Додев – ръководител на Проекта от страна на МОН.
„Който не е ходил в Гьоврен, Гърмен, Козлодуй, Самоков…, само той не знае какви положителни политики се развиха в училищата, участници в Проекта, във връзка с повишаване на компетенциите на учителите, за да имаме качествен учебно-възпитателен процес“, коментира председателят на СБУ д.ик.н. Янка Такева. Тя припомня, че Проектът работи в посока обогатяване на прилагания в българското училище компетентностен поход, който доскоро
„…наричахме действен подход в българската образователна система. Той е традиция и част от педагогическата ни дейност. Днес говорим за компетентностен подход, защото той има нови цели, свързани с основни неща в българското училище. Например създаване на мотивираща училищна среда. Тази мотивация доведе до повишаване резултатите на учениците – заключава Янка Такева. И подчертава: – Всяка политика в образованието има една основна цел, която е изключително важна – създаването на мотивация, екипност и лидерство не само в педагогическите колективи, но и в класовете, сред децата и учениците“

Your Image Description

Свързани статии:

В Селановци напредват с иновативни дейности Тържествено завърши учебната година в Плевен Иновациите продължават в Белене Личности за пример

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Тържествено завърши учебната година в Плевен

Next article

Промяната започва от самите нас

Next article
Промяната започва от самите нас

Промяната започва от самите нас

Колкото повече, толкова повече

Колкото повече, толкова повече

Дигитални създатели

Дигитални създатели

Последни публикации

  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2025, година LXVIII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 67 (2024 г.)
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2024, Volume 67
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 66 (2023 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2023, година LXVI
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2023, Volume 66
  • Annual Contents of Mathematics and Informatics, vol.65/ 2022
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2022, Volume 65

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"