"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Bulgarian Language and Literature Contents of "Bulgarian Language and Literature" 2025

Сп. „Български език и литература“, книжка 6s/2025, година LXVII

„Аз-буки“ by „Аз-буки“
01-12-2025
in Contents of "Bulgarian Language and Literature" 2025
A A

Национална научна програма „Развитие на научните изследвания и иновации в системата на българското предучилищно и училищно образование“,Институт за изследвания в образованието

 

 

Оценка на учителите за застъпеността на компетентностите при различни образователни модели и методи

Despina Vasileva

Sofia University

https://doi.org/10.53656/bel2025-6s-1D

Abstract. Статията представя резултатите от анкетно проучване, проведено сред 193 учители от български училища. Целите на проучването са: да се установи каква е оценката на участниците в експеримента за развиване на отделните компетентности по Европейската референтна рамка при прилагането на специфични методи за работа в учебните часове и в каква степен посочените методи са познати на учителите, като се направи хипотеза за степента на регулярната им употреба в практиката. За целите на проучването е изготвен въпросник, в който са представени образователни модели и методи на работа, като всеки от тях учителите оценяват според степента, в която той допринася за развиване на осемте ключови компетентности. Оценката на учителите се осъществява по 10-степенна скала на Likert. Резултатите показват значими статистически разлики при съпоставка на оценките на учителите от началния, прогимназиалния и двата гимназиални образователни етапа на предложените образователни лингводидактологични модели и методи.

Keywords: ключови компетентности, образователен модел, метод, методическо планиране, лингводидактология

SEE MORE

 

 

 

Ключовите компетентности и обучението по български език (анализ на учебни програми по български език)

Maya Padeshka

Sofia University

https://doi.org/10.53656/bel2025-6s-2M

Abstract. В статията се анализират понятия и концепции, свързани с прилагането на компетентностния подход и развиването на ключови компетентности в българското средно училище. Специално внимание се обръща на езиковата компетентност в нейните специфично предметни, междупредметни и надпредметни аспекти. Анализират се  учебните програми по български език за прогимназиалния етап (5. – 7. клас) с оглед на заложените в тях учебно съдържание, очаквани резултати и нови понятия, като се прави опит те да бъдат обвързани с развитието на ключовите компетентности за учене през целия живот.

Keywords: обучение по български език, компетентностен подход, ключови компетентности, езикова компетентност

SEE MORE

 

 

 

Овладяване на ключови компетентности на занятията по български език и литература в средното училище (анализ на данни от анкетно проучване)

 Гл. ас. д-р Евелина Миланова

Sofia University

https://doi.org/10.53656/bel2025-6s-3E

Abstract. Изложението подлага на анализ данни от анкетно проучване, проведено сред учители по български език и литература в средното училище, за да установи до каква степен дейностите, които се осъществяват на занятията, допринасят за овладяване и развиване на ключовите компетентности. Изследването се позовава на избрани въпроси и отговори с цел проучване на конкретни области на компетентности, начини за прилагане на компетентностния подход с оглед развиване на ключови компетентности, проверяват се нагласи на учители и ученици за дадени модели за работа.

Keywords: ключови компетентности, езиково обучение, методически модел

SEE MORE

 

 

 

Между текста и практиката: дигиталната и предприемаческата компетентност в обучението по български език (8. – 10. клас)

 Гл. ас. д-р Зорница Любенова Иванова

Sofia University

https://doi.org/10.53656/bel2025-6s-4L

Abstract. Статията анализира наличието и функциите на дигиталната и предприемаческата компетентност в учебните програми по български език 8. – 10. клас. На основата на сравнителен преглед и анализ се изследва начинът, по който тези компетентности са концептуализирани и реализирани чрез учебното съдържание и предвидените дейности. Резултатите насочват към това, че има дефицити по отношение на две компетентности, които са заложени: дигиталната компетентност е представена чрез ограничен набор от умения – използване на електронни източници, работа с дигитални формати и мултимедийно представяне на резултати – но отсъства систематичен акцент върху критично мислене в рамките на разбирането за медийна грамотност. Предприемаческата компетентност се проявява предимно имплицитно, чрез задачи, свързани с целеполагане, аргументация и структуриране на текстове, като липсват ситуации, насочени към реализация на идеи, екипна работа и социална активност. Учебното съдържание по български език предлага предпоставки за развитие на тези компетентности, но тяхната интеграция е частична и изисква методическо доразвиване с оглед на актуалните образователни потребности.

Keywords: български език, дигитална компетентност, предприемаческа компетентност, учебни програми, ключови компетентности

SEE MORE

 

 

 

Интегриране на компетентности в чуждоезиковото обучение: междупредметни връзки

Mроф. д-р Милена Йорданова, доц. д-р Цветанка Дилкова

Sofia University

https://doi.org/10.53656/bel2025-6s-5YD

Abstract. Настоящата статия разглежда степента на интегриране на компетентностите в чуждоезиковото обучение на базата на проведено анкетно проучване сред преподаватели по чужд език (5. – 10. клас) на територията на цялата страна. Анализът на резултатите показва стремеж към планиране и осъществяване на уроци с интердисциплинарен характер, създаване на междупредметни връзки в синхрон със съществуващите учебни програми по чужд език.

Keywords: междупредметни връзки, интердисциплинарни уроци, компетентностен подход

SEE MORE

 

 

 

Изкуственият интелект в часовете по чуждоезиково обучение в българското училищно образование и отражението му в учебните програми по чужди езици

 Проф. д.н. Димитър Веселинов

Sofia University

Доц. д-р Петър Тодоров

Sofia University

https://doi.org/10.53656/bel2025-6s-6VT

Abstract. Статията представя лингводидактологично изследване с учители по чужди езици в училищното образование в България, като фокусът попада върху използването на изкуствен интелект в чуждоезиковото обучение. След направения обзор на научна литература по темата са разгледани учебните програми по чужди езици и по информационни и комуникационни технологии с цел да се установи дали в тях е заложено прилагането на изкуствен интелект и под каква форма. Обобщени са резултатите от статистическата обработка на въпросите, свързани с изкуствения интелект, като след извършване на корелационен анализ се откриват силни зависимости между прилагането на дейности, включващи изкуствен интелект, и дейности, свързани с изучаването на чужди езици. Установява се, че болшинството от учителите прилагат изкуствения интелект и смятат, че дейностите, свързани с него, водят до положителни резултати, което също се потвърждава и от прегледа на научната литература. Достига се до заключение, че учебните програми по чужд език трябва да бъдат актуализирани, като в тях се заложат конкретни дейности, свързани с използването и прилагането на изкуствен интелект в чуждоезиковото обучение.

Keywords: лингводидактология, изкуствен интелект, училищно образование, емпрунтология

SEE MORE

 

 

 

Подготовката на учители в условията на дигитална трансформация и иновации: анализ на европейски приоритети и тяхното отражение в национален контекст

Доц. д-р Бистра Мизова

University of Sofia

Prof. Dr. Roumiana Peytcheva-Forsyth

Sofia University

Доц. д-р Илиана Петкова

Sofia University

https://doi.org/10.53656/bel2025-6s-7MF

Abstract. Изследването проследява съответствието между европейски и национални политики за дигитализация, иновации и трансформативни компетентности в подготовката на учители чрез наративен обзор и тематичен документален анализ на нормативни документи и емпирични изследвания. Търси се отговор на три изследователски въпроса: 1) как европейските документи концептуализират приоритетите; 2) как те се отразяват в българските стратегии, и 3) как емпиричните изследвания ги улавят в практиката. Резултатите показват несъответствия между европейските приоритети и тяхната концептуализация и операционализация на национално равнище. Експлораторният анализ на емпирични изследвания потвърждава и разширява констатираната несъгласуваност. Като основни проблеми в подготовката на учители, включително по български език и литература, се очертават материално-технологични пречки пред формирането на дигитални умения, прекомерно теоретизирана подготовка с недостатъчна практическа ориентация, липса на рефлективни практики и устойчивост на традиционалистки методически похвати.

Keywords: подготовка на учители, педагогическо образование на учители по БЕЛ, дигитализация, иновации, трансформативни компетентности

SEE MORE

 

 

 

Предизвикателства пред управлението на качеството в училищното образование в Европейския съюз

Проф. д-р Елеонора Станчева-Тодорова

Sofia University

Гл. ас. д-р Николай Кацарски

Sofia University

https://doi.org/10.53656/bel2025-6s-8TK

Abstract. Въз основа на емпирични данни от инициативите PISA 2022, Education and Training  Monitor 2024, State of the Digital Decade 2024 и Eurostat 2024 се анализират основите предизвикателства пред управлението на качеството на училището образование в Европейския съюз. Извършен е сравнителен анализ между пет държави (Естония, Финландия, Нидерландия, Германия и България) на базата на ключови показатели. Резултатите показват, че високите постижения по четивна грамотност корелират с ефективното управление на човешкия капитал и целенасочени политики за дигитализация и професионално развитие. В същото време, са налице структурни проблеми, като застаряване на учителските кадри и социално-икономически неравенства по страни и региони, които възпрепятстват постигането на устойчиво качество на училищното образование в някои страни на Европейския съюз.

Keywords: управление на качеството, училищно образование, четивна грамотност, ранно напускане, учителски дефицит, дигитална готовност, Европейски съюз

SEE MORE

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailBulgarian Language and Literature, issue 1/2025, Volume 67 Default ThumbnailBulgarian Language and Literature, issue 3/2025, Volume 67 Default ThumbnailBulgarian Language and Literature, issue 5/2025, Volume 67 Default ThumbnailBulgarian Language and Literature, issue 6/2025, Volume 67

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Предизвикателства пред управлението на качеството в училищното образование в Европейския съюз

Next article

В столичната Втора английска езикова гимназия „Томас Джеферсън“ се проведе училищен практикум

Next article
В столичната Втора английска езикова гимназия „Томас Джеферсън“ се проведе училищен практикум

В столичната Втора английска езикова гимназия „Томас Джеферсън“ се проведе училищен практикум

Последни публикации

  • Mathematics and Informatics, Number 5/2025, Volume 68
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2025, Volume 68
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2025, Volume 68
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2025, Volume 68
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2025, Volume 68
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 67 (2024 г.)
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2024, Volume 67
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2024, Volume 67
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2024, Volume 67
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2024, Volume 67
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2024, Volume 67
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2024, Volume 67
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 66 (2023 г.)
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2023, Volume 66
  • Annual Contents of Mathematics and Informatics, vol.65/ 2022
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2022, Volume 65

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"