"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2021 Брой 50-52, 2021

Адмирации за проектобюджета

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
15-12-2021
in Брой 50-52, 2021
A A

Паралелката ще учи присъствено, ако 30% от учениците в нея искат да се върнат в клас с тестване или „зелен сертификат“ – документ за ваксинация, преболедуване, наличие на антитела или отрицателен резултат от лабораторно изследване. Новото условие влиза в сила от 15 декември 2021 г. Целта е до Коледа присъствено да учат 80 – 90% от всички деца. Това решиха членовете на Отрасловия съвет за тристранно сътрудничество – синдикати и работодателски структури в сферата на образованието и Министерството на образованието и науката.
Досега, ако за 50% от учениците нямаше съгласие за тестване или зелен сертификат, паралелката оставаше в електронно обучение, което ощетяваше желаещите да учат присъствено. Очакванията са, че чрез намаляване на изисквания процент в училище ще се върнат повече деца, които сега са вкъщи заради отказа на своите съученици или на техните родители за изследване за COVID-19 веднъж в седмицата.
Несъгласните с щадящите тес-
тове ще продължат да се обучават от дистанция. Според насоките за обучение в условията на извънредна епидемична обстановка училищата ще осигуряват на тези деца и младежи синхронно или асинхронно обучение в зависимост от своите възможности.
МОН поставя акцент върху присъственото обучение. Към момента това е факт в частните училища. Затова техни представители благодариха на Просветното ведомство за подкрепата и разбирането. „Положителен е и фактът, че с това доказахме на обществото, че няма опасност децата да ходят на училище“, коментира Валя Денчева от Асоциацията на частните училища.
Декларации за съгласие се приемат непрекъснато. Към момента тестове има за всички ученици в общините със заболяемост над 250 на 100 000 души. Всички учат присъствено без тестване в общините с по-ниска заболяемост. До Коледа няма да има други промени в режима за обучение в пандемични условия, обеща министърът на образованието и науката акад. Николай Денков. Той благодари на социалните партньори за конструктивния подход и сътрудничеството при осигуряването на безопасен присъствен процес в настоящите трудни епидемични условия. И успокои системата, че е създадена организация тестовете да се разпределят възможно най-бързо. Успоредно с това са предвидени и краткосрочни мерки за преодоляване на дефицитите вследствие на ОРЕС.
Адмирации от синдикати и работодатели събра предложението на МОН до Министерството на финансите за бюджет 2022. Те признаха, че очакванията им са надхвърлени. Към момента е ясно, че държавата все още няма бюджетна рамка. Но МОН е систематизирало необходимото, за да работи системата на образование нормално. 4 милиарда 446 млн.лв. е образователният бюджет за настоящата година. Това представлява 3,6% от БВП. За 2022 г. са заявени допълнително за предучилищно и училищно образование още 834 млн.лв. Ако този допълнителен ресурс бъде осигурен и се запази прогнозният БВП за 2022 г.,
то разходите за предучилищно и училищно образование биха били 3,8% от БВП. Така разходите за пред-
училищно и училищно образование наближават 5 милиарда лв.
В рамките на този ресурс е заявена необходимост от 380 млн.лв., с които да се обезпечи допълнителното нарастване на възнагражденията на педагогическите специалисти, така че те да достигнат 125% от средната работна заплата за страната. В момента средната заплата за страната нараства с около 11% и в края на т.г. се очаква тя да бъде 1595 лв. През 2022 г. педагозите ще бъдат с 1994 лв. средна брутна работна заплата. Това означава между 14% и 15% ръст на работните заплати на педагогическите специалисти. Ръстът на стандарта за издръжка на един ученик и една паралелка става средно 11,5%.
В поискания допълнителен ресурс е разчетен и 20% ръст на средствата за издръжка на обучението за 2022 г. – 80 млн.лв. Това се прави заради повишените режийни и други разходи, както присъщи, така и свързани с пандемията. Заявени са и допълнителни средства за обхват на 4-годишните – 21 млн. лв. Очаквано обхватът през 2022 г. на малчуганите ще е по-голям от т.г., защото това е последната година преди задължителното им включване в предучилищната подготовка.
В разчета са предвидени и средства за компенсация на семействата, чиито деца не са попаднали в детски градини поради липса на места.
120 млн. лв. са предвидени за продължението на програмата за доизграждане, дострояване и реконструкция на детски градини и училища. Тази година се забелязва намаляване темпа на усвояване на предвидения за целта ресурс в рамките на централния бюджет. Именно забавянето е довело до повишаване на исканите средства за новата година. Да припомним, прог-
рамата е тригодишна с общ бюджет 210 млн.лв.
За подобряване на материалната база на детските градини и училищата са предвидени 20 млн. лв. като национално съфинансиране на обектите по ОП „Региони в растеж“. Разчетени са и допълнителни средства в размер на 92 млн. лв. за национални програми за развитие на образованието –
НП „Оптимизиране на вътрешната структура на персонала“, както и за нови национални програми. НП „Твоят час“ обезпечава средства до края на януари за заплащане на труда на медиаторите. Зам.-министър Мария Гайдарова уточни, че се търси свободен ресурс за заплащане на медиаторите до края на юни 22 юни. А МОН вече поглежда и търси средства и за второто полугодие на новата година. Така правоотношенията на медиаторите с училищата няма да бъдат прекъсвани, а само предоговорени.
Допълнителен ресурс от 4,5 млн. лв.
е поискан и за стипендиите на учениците, които се обучават в защитени от държавата професии и такива с очакван недостиг на пазара на труда. По-големи суми са предложени за транспортни разходи на учениците, за обновяване на автопарка от училищни автобуси, за хранене на децата от задължителната предучилищна подготовка и учениците от I до IV клас.

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailНова национална програма за наука Default ThumbnailРезултати от участието на България в PISA 2018 92% от учителите избират професията заради контакта с младите Д.ик.н Янка Такева – председател на СБУ: На българския учител може да се разчита

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Малките стъпки предхождат победите

Next article

Нова стратегия за университетите

Next article
1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Нова стратегия за университетите

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

2022-ра ще бъде Година на младежта

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Шапка, капа или капела

Последни публикации

  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2025, година LXVIII
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 67 (2024 г.)
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2024, Volume 6
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2024, Volume 67
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 66 (2023 г.)
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 6/2023, година LXVI
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2023, Volume 66
  • Annual Contents of Mathematics and Informatics, vol.65/ 2022
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2022, Volume 65

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"