Поредицата дебати „Срещите на бъдещето“ във Френския културен център в София са посветени на предизвикателствата на нашето време, представени по общодостъпен начин от водещи учени.
Темата за алтернативни форми на енергия обсъждат специалистът по водородните технологии Пол Люкез – експерт към Комисариата по атомна енергия на Франция и председател на N.ERGHY (Европейска асоциация за водород и горивни клетки). От българска страна участва проф. д.х.н. Дария Владикова – директор на Института по електрохимия и енергийни системи на БАН. И двамата учени с удоволствие цитират Жул Верн, който още през 1874 г. пише в романа си „Тайнственият остров“, че водата ще служи за енергия. Има различни технологии, позволяващи получаване на водород чрез електричество, произведено или от ядрени централи, или благодарение на възобновяеми енергийни източници, като вятърни централи, фотоволтаични методи и хидравлика. Този еководород намира широко приложение. Учените прогнозират, че в бъдеще той масово ще се използва за производство на енергия. Водородът се получава от разпадането на вода чрез процеса електролиза. Енергията, необходима за този процес, може да се набавя от възобновяеми енергийни източници като слънцето или вятъра. С помощта на горивни клетки се отделя водород и вода, която се явява и отпадъчният продукт в целия процес. Устройство на една горивна клетка е подобно на това на батерията, като и двете осигуряват енергия въз основа на електрохимична реакция. Разликата е, че при батериите химическите вещества са капсулирани вътре и не може да се добави или махне нищо. Това ограничава времето за тяхното използване. При горивните клетки химическите вещества водород и кислород влизат отвън и няма ограничение в броя на циклите на използване като при батерията. Практически цикълът е от вода до вода, подчертават специалистите. В автомобили с такива устройства част от водата се изпарява, другата се отделя в течно състояние. Енергията в тези автомобили може да се осигурява от слънчев панел. При електролизата се отделя и топлина, която се използва за отопляване на автомобила. Цикълът е затворен, няма загуба на вода – на едно място тя се изпарява, на друго кондензира.
Четете повече в бр. 18, 5 – 11 май 2016 г.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg