"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2025 Брой 40, 09-15.10.2025 г.

„Училище за успех“ търси нови посоки за образование

Розалина Димитрова by Rozalina Dimitrova
10-10-2025
in Брой 40, 09-15.10.2025 г.
A A
Снимка Авторът

Навръх Международния ден на учителя – 5 октомври, Варна стана домакин на третото издание на конференцията „Училище за успех“. Форумът обединява преподаватели, директори, представители на университети и на бизнеса около каузата за по-добро и модерно образование. Събитието се проведе в иновативното пространство The Brick Port и бе организирано от „ИКТ Клъстер – Варна“ със съдействието на Регионалното управление на образованието и местната община.

Конференцията стана платформа за обмен на идеи, споделяне на успешни практики и изграждане на партньорства между училища, университети и технологични компании.

Проф. д.п.н. Николай Колишев, едно от най-уважаваните имена в българската педагогика, откри събитието с лекцията си „Творчеството в обучението“.

Той подчерта, че образованието не може да се развива без творческа организация на учебния процес. „Репродуктивните цели на обучението се постигат чрез репродуктивна организация, а творческите – чрез решаване на учебни проблеми“, посочи проф. Колишев. По думите му именно този подход позволява на учениците да откриват нови знания чрез собствена изследователска дейност. Той насочи вниманието към трите основни въпроса на творческото обучение: Какво учениците не знаят? Какво от това могат да открият сами? И чрез решаването на какви проблеми да го направят?

Интерес предизвика и презентацията на д-р Артър Кордон, международно признат експерт в прилагането на изкуствения интелект, посветена на ролята на ИИ в средното образование. Лекторът очерта неговото развитие в три основни етапа – класически (от 1956 г.), генеративен (след 2017 г.) и агентен (след 2024 г.), като определи последния като „бъдещето на човешко-машинното взаимодействие“.

„Изкуственият интелект е ускорител на научния прогрес и двигател на дигиталната икономика, но крие и рискове – интелектуален мързел, плиткоумие, когнитивна атрофия“, предупреди той.

Според д-р Кордон задачата на училището е да помогне на учениците да съхранят критичното мислене, креативността и умението да правят абстрактни обобщения – качества, които не може да замени нито един алгоритъм.

„Трябва да се мисли, да се провокира, тестовата система ни води надолу“, предупреди той.

Балансът между естествения и изкуствения интелект, както и активното партньорство между образованието и бизнеса ще бъдат ключови за подготовката на следващото поколение, заяви д-р Кордон.

Във фокуса на конференцията бяха още дигиталната трансформация в училище, киберсигурността, подкрепата за деца със специални образователни потребности, STEM обучението и възможностите на технологиите да подпомагат индивидуалното развитие на учениците.

В панела „От ТНТМ до STEM – има ли спасение?“, представен от Тодор Добрев от „ИКТ Клъстер – Варна“, участниците обсъдиха как да се надгради традицията на ученическото техническо творчество с инструментите на новите технологии и как да се създаде реална връзка между иновациите и учебния процес.

Заключителният дискусионен панел „Образованието на бъдещето: Как заедно да изграждаме среда за успех“

събра гледните точки на педагози, университетски преподаватели и предприемачи. Общото мнение е, че устойчивото развитие на образованието изисква диалог, доверие и споделена отговорност между всички страни – училища, институции и бизнес.

„ИКТ Клъстер – Варна“ обединява над 100 организации – технологични компании, университети, училища, неправителствени сдружения и стартъпи, които споделят визията за развитие на Варна като хъб на иновациите и дигиталната икономика в Черноморския регион.

Your Image Description

Свързани статии:

INSAIT ще подпомага внедряване на изкуствен интелект в сигурността на България Петокласници и шестокласници създават код за изкуствен интелект МОН обмисля специализиран модел на изкуствен интелект за училищата Ученици ще програмират изкуствен интелект в нов STEM център в Мездра

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags STEM обучениеДенятизкуствен интелекткиберсигурностконференция „Училище за успех“Pedagogika-PedagogyРУО – Варнатворческа организация на учебния процес

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

ТКЗС – драмата, сполетяла българското село

Next article

МОН публикува концепция за стандартите за ранно учене и грижи

Next article
МОН публикува концепция за стандартите за ранно учене и грижи

МОН публикува концепция за стандартите за ранно учене и грижи

Учени от INSAIT: Популярните GPT модели са склонни да „решават“ грешни математически задачи

Учени от INSAIT: Популярните GPT модели са склонни да „решават“ грешни математически задачи

Право на отпуск за обучение – какво предвижда законът

Право на отпуск за обучение – какво предвижда законът

Последни публикации

  • Mathematics and Informatics, Number 4/2025, Volume 68
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2025, Volume 68
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2025, Volume 68
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2025, Volume 68
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 67 (2024 г.)
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2024, Volume 67
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2024, Volume 67
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2024, Volume 67
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2024, Volume 67
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2024, Volume 67
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2024, Volume 67
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 66 (2023 г.)
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2023, Volume 66
  • Annual Contents of Mathematics and Informatics, vol.65/ 2022
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2022, Volume 65

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"