"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Mathematics and Informatics
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2025 Брой 38, 25.09.-01.10.2025 г.

Разработват и апробират 200 нови учебни програми

„Аз-буки“ by „Аз-буки“
24-09-2025
in Брой 38, 25.09.-01.10.2025 г.
A A
По Процедурата ще бъдат организирани и обучения на учители за придобиване на умения за преподаване в STEM центровете, които се изграждат по Националния план за възстановяване и устойчивост. Снимка Пресцентър на МОН

Разработване и апробиране на 200 нови учебни програми за общообразователна подготовка и на дескриптори (описание на нивото на придобитите от ученика компетентности по учебен предмет за определен клас, които отговарят на съответната оценка от скалата за оценяване в училищното образование) за целите на вътрешното оценяване по учебни предмети и класове и в подкрепа на прилагането на формиращо оценяване. Това е заложено в една от дейностите по процедура за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ „Подобряване на качеството на общото образование чрез ефективно прилагане на компетентностен модел“.

„Разработените учебни програми и дескриптори към тях следва да бъдат одобрени от министъра на образованието и науката в рамките на периода на изпълнение на проекта“, пише в условията за кандидатстване по процедурата, публикувани на страницата на Изпълнителна агенция „Програма образование“.

Разработването на учебни програми и дескриптори трябва да бъде предшествано от разработване на методически пакети.

Първият трябва да включва рамкови изисквания за създаване на нови учебни програми за общообразователна подготовка в отделните етапи, насоки за апробирането им и карти за отразяване на резултатите от апробирането на елементи от учебните програми по отношение на възможности за прилагане на методи, интегрални връзки и практическа насоченост. Необходимо е да има и методически пакет с рамкови изисквания за създаване на дескриптори за измерване на равнищата на постигане на заложени в учебните програми очаквани резултати, насоки за апробирането им и карти за отразяване на резултатите от апробирането на дескрипторите.

В друга от дейностите е заложено създаване на банка от задачи и казуси за вътрешно оценяване. Предвижда се да бъдат създадени минимум 18 000 задачи и казуси за вътрешно оценяване и за прилагане на дескрипторите, както и минимум 13 510 задачи и казуси за прилагане на дескрипторите. Те ще бъдат оценени от експерти.

Заложено е и създаването на банка от задачи и казуси за външно оценяване по различни учебни предмети.

За целта ще бъдат обучени минимум 450 специалисти. Очаква се след експертна оценка да бъдат създадени и одобрени минимум 300 пакета със задачи или казуси със симулация по тема с общ източник на информация; минимум 400 пакета със задачи или казуси, които интегрират знания от различни предмети за тест на хартия или в електронен формат и минимум 10 400 традиционни задачи/казуси по предмети и по класове, за които се провеждат национално външно оценяване и държавни зрелостни изпити. Ще бъде направено и апробиране на задачи или казуси за външни оценявания на извадков принцип с минимум 300 ученици от включените в проекта училища.

По Процедурата се предвижда в над 1400 училища да бъде разработен и изпълнен Методически план за развитие на ключови компетентности. Той трябва да включва идентифициране на потребностите, образователния етап, в който ще се работи, броя и конкретните паралелки, които ще бъдат обхванати, последващи дейности на ниво преподаване, методи, съвместни наблюдения.

В плана влизат и броят и конкретните ключови компетентности, за които се разработва той,

наборът от дейности, които ще се прилагат за всяка от ключовите компетентности, включително броят на образователните ресурси по видове (компетентностно базирани ресурси, ресурси за преподаване в STEM среда, за провеждане на интердисциплинарни уроци, на съвместни уроци и др.), които ще бъдат разработени и въведени в преподаването на ученици през всяка една от учебните години, както и обосновка за включване на конкретните паралелки и избора на дейности.

По Процедурата ще бъдат организирани и обучения на учители за придобиване на умения за преподаване в STEM центровете, които се изграждат по Националния план за възстановяване и устойчивост. С оглед осигуряване на пълна синергия с инвестицията по Плана в рамките на процедурата ще бъдат разработени обучително съдържание и материали за използване в изградените STEM центрове в училищата по Инвестиция 1 „STEM центрове и иновации в образованието“. Разработеното обучително съдържание ще бъде въведено в преподаването и обучението на ученици в STEM среда в рамките на настоящата процедура, пише в Насоките.

Една от дейностите е насочена към прилагане на концепцията за споделяне на ресурси и изграждане на професионални учещи се общности.

Това може да стане чрез провеждане на срещи на училищата и чрез валидиране на разработените учебни и дидактически материали, образователни ресурси и др. и организиране издаването на сборници.

Процедурата „Подобряване на качеството на общото образование чрез ефективно прилагане на компетентностен модел“ е с общ размер на безвъзмездната финансова помощ от 166 685 431 лв. Основната ѝ цел е подкрепа на образователния процес за развитие на ключови компетентности във всички образователни етапи от училищното образование чрез насърчаване на използването на различни подходи, инструменти и среди за преподаване и учене.

Крайният срок за представяне на проектно предложение е 17,30 ч. на 1 декември 2025 г. чрез Информационната система за управление и наблюдение на средствата от ЕС в България (ИСУН).

Your Image Description

Свързани статии:

Служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков присъства на интегриран STEM урок между две училища - ОУ "Христо Смирненски" в Момин проход и СУ "Неофит Рилски" в Долна баняМинистър Цоков: STEM е преживяване и изграждане на умения за живота Националният STEM център отваря врати до година Над 400 училищни STEM центъра вече са открити Народното събрание обявява конкурс за студенти

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags STEMбанка от задачи и казусивъншно оценяванеДенятметодически пакетинови учебни програмиобучения на учители

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Народното събрание обявява конкурс за студенти

Next article

Продължава програмата за подкрепа на обещаващи учени

Next article
Удължават общественото обсъждане на промените в Закона за предучилищното и училищното образование

Продължава програмата за подкрепа на обещаващи учени

Конкурсът „Изучаваме света с ГИС“ – още по-мащабен и с нови награди

Конкурсът „Изучаваме света с ГИС“ – още по-мащабен и с нови награди

За обидните думи

Анкетата не може да бъде достъпена

Последни публикации

  • Mathematics and Informatics, Number 3/2025, Volume 68
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2025, Volume 68
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2025, Volume 68
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 67 (2024 г.)
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2024, Volume 67
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2024, Volume 67
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2024, Volume 67
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2024, Volume 67
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2024, Volume 67
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2024, Volume 67
  • Годишно съдържание сп. „Математика и информатика“, том 66 (2023 г.)
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 2/2023, Volume 66
  • Mathematics and Informatics, Number 1/2023, Volume 66
  • Annual Contents of Mathematics and Informatics, vol.65/ 2022
  • Mathematics and Informatics, Number 6/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 5/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 4/2022, Volume 65
  • Mathematics and Informatics, Number 3/2022, Volume 65

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"