Най-често използваното е-устройство от децата от 0 до 18 г. е смартфонът. 92% от децата и учениците използват мобилните устройства за гледане на видеа, 61% – за филми и сериали, а 34% – за чатове и писане с приятели. Най-често използваните социални мрежи са YouTube, Facebook, TikTok и Instagram, като с увеличаване на възрастта на децата родителите стават все по-малко запознати със съдържанието, което потребяват те. Това показва социологическо проучване на Съвета за електронни медии за потреблението на медийното съдържание от деца. То е подготвено от агенция „Сова Харис“ и обхваща 1305 деца между 3 –18 г., 1305 родители на деца на възраст 3 –18 години и 230 родители на деца между 0 и 2 г.
Устройствата във всекидневието на децата
Голямата част от семействата с деца от 0 до 18 години (90%) имат интернет в дома си. Лаптоп и/или настолен компютър имат 79% от семействата с деца до 18-годишна възраст. 77% от домакинствата с деца от 0 до 18 години имат кабелна или сателитна телевизия.
Очаквано, най-малките деца до 5 г. използват най-често телевизор, а тези от 6 г. нагоре – смартфон. При това има разминаване в оценката на децата и родителите – съгласно мнението на децата делът на използване на смартфона е 71%, докато според родителите този дял е 61%.
44% от децата имат телевизор в детската стая, като най-голям е процентът при тийнейджърите от 13 до 18 г. (51%). 39% и от най-малките обаче – от 0 до 2 г., също разполагат с телевизор в стаята.
Проучването показва, че 77% от малчуганите до 2 г. гледат телевизия. 29% от родителите на деца до 2 г. излагат детето си на говор, музика или друг шум, който се излъчва от телевизор, 18% – на бял шум, а 13% – на говор, музика или друг шум, излъчвани от компютър, таблет, смартфон. Най-често това се прави, за да се успокои детето (16%), да спре да плаче (21%) или да заспи (19%). 42% не излагат детето си на говор, музика или друг шум, излъчван от е-устройство.
83% от децата на възраст от 0 до 18 г. използват е-устройства като смартфон, таблет или компютър,
като средната възраст, на която започват да ги използват, е 5 години и 9 месеца, показва още изследването. Докато гледат телевизия, децата най-често избират музикални клипове – 54,9%, игрален филм или сериал – 47,2%, реалити предаване – 27,1%, анимационен филм и научнопопулярни филми – съответно 25,3% и 22,3%. Докато са в интернет пък, голяма част от децата – 98%, използват мрежата за гледане на клипове, филми и образователни видеа. 75% от тях гледат музикални клипове, 69% – клипoве в TikTok, 42% – игрален филм или сериал в онлайн платформа, и 42% – образователни видеа.
Повече от половината – 59% от децата, притежават собствено устройство. По възрастови групи картината изглежда така: 92% от децата между 13 – 18 г. и 60% от тези между 6 – 12 г. притежават собствен смартфон. Собствен мобилен телефон имат и близо четвърт (24%) от 3- до 5-годишните. Собствен компютър притежават 74% от децата. Средната възраст, на която придобиват собствен смартфон, таблет или компютър, е 8 години.
Средна възраст, на която детето е придобило собствено електронно устройство, е 7 години и 9 месеца за таблет, 8 години за смартфон и 8 години и 5 месеца за компютър.
Средно 2 часа и 45 минути е времето, в което децата от 0 до 18 години използват смартфон в рамките на деня. Компютър използват по 2 часа дневно. А ако използват таблет, то прекарват на него 3 часа и 30 минути дневно. Най-често децата използват смартфон, таблет или компютър между 15 и 20 ч. (41%) и между 20 и 24 ч. (33%).
Най-често децата използват мобилните си устройства у дома си (51%). Значителен дял събират и тези деца, които използват мобилните си устройства навсякъде – 43%.
Знаят ли родителите какво гледат децата
Най-често децата от 0 до 18 г. използват смартфон, таблет, компютър или лаптоп за гледане на видеа – 92%. 61% от тях използват често или много често тези устройства за гледане на филми и сериали, а 34% от тях – за чатове и писане с приятели.
Голямата част от родителите смятат, че са напълно или по-скоро запознати със съдържанието, което детето им гледа по телевизията. При останалите екранни устройства също голяма част от родителите (87%) смятат, че знаят какво гледат децата им на смартфона, таблета, компютъра или лаптопа. С напредване на възрастта на децата обаче процентът им намалява. Само 21% от родителите на децата между 13 и 18 г. например заявяват, че са запознати с онлайн съдържанието, което потребяват децата им.
90% от децата от всички възрастови групи използват YouTube,
следват TikTok (70%), V-Box (64%), Facebook (41%), Instagram (37%), YouTube Kids (27%) и др.
Данните за тийнейджърите от 13 до 18 г. показват, че те най-често използват YouTube – 99%, TikTok – 97%, V-Box – 91%, Facebook – 87%, и Instagram – 83%. Те също така използват и платформи като Tinder, OnlyFans и BeReal – мрежи, в които децата могат да бъдат свидетели на неподходящо съдържание.
При това с възрастовите групи процентът на използващи тези платформи нараства, а потребители на платформите има дори в групата от 3 до 5 г. – 2,2% споделят, че използват социалната мрежа Tinder. При 13 – 18-годишните използването е 15% на Tinder, 9,8% за BeReal и 8,7% за OnlyFans.
Родителският контрол
Около 34% от родителите споделят, че използват приложения за родителски контрол за екранните устройства, които детето им използва. Най-често такива приложения използват родителите на деца между 6 – 12 г. (36%), близо половината от тях не ги използват, а 17% от родителите не знаят за тези програми.
47% от родителите смятат, че медийното съдържание много или в голяма степен помага за развитие на социалните умения на детето им. На обратното мнение са 21% от родителите – те смятат, че медийното съдържание вреди на социалните умения на детето им.
На второ място родителите смятат, че медийното съдържание помага за креативността на детето – 42%. На трето място според тях медийното съдържание оказва положително влияние върху способността на детето да учи – 43% от родителите.
Според родителите потребяваното от детето им медийно съдържание не оказва влияние върху поведението на детето и способността му да се концентрира.
Най-ниско оценено е влиянието на медийното съдържание върху физическата активност на детето.
Повече от половината (55%) от родителите смятат, че потребяваното от децата им медийно съдържание много или по-скоро вреди на физическата активност на детето им.
Данните показват, че в свободното си време спортуват 35% от децата. По възрастови групи това са 44% от теза на възраст 13 – 18 години и 42% от възрастова група 6 – 12 години.
Родителите също споделят, че много често или често, тяхното дете вижда съдържание, което не е препоръчително за неговата възраст – например сексуално съдържание, на продукти за възрастни като цигари, алкохол, хазарт и други, докато гледа телевизия (32%), гледа видеа в онлайн платформи (16%), играе на мобилни устройства или конзола (13%). Високи са дяловете на родителите, които не могат да преценят дали децата им виждат неподходящо съдържание, докато гледат видеа в онлайн платформи (37%) или играят на мобилни устройства или конзоли (42%).
В същото време,
54% от родителите заявяват, че докато детето гледа телевизия, винаги или в повечето случаи с него има възрастен,
който гледа съдържанието, излъчвано по телевизията, което и детето гледа. Немалък дял (38%) от родителите споделят, че никога или рядко има възрастен с децата, докато те гледат телевизия.
22% от родителите споделят, че винаги или в повечето случаи с децата има възрастен, докато детето гледа видеа или предавания в онлайн платформа като YouTube, V-Box от телефона или таблета. В 58% от случаите никога или рядко има възрастен.
При 15% от децата винаги или в повечето случаи присъства възрастен, докато те играят игри на телефона или таблета. В 58% от случаите, когато децата играят на телефона или таблета, никога или рядко има възрастен.
Ограничения
44% от родителите поставят правило за това колко време на ден е позволено да се използват електронни устройства, показва изследването. 40% поставят правила за това каква информация е позволено да споделят в интернет, също толкова – по кое време на деня е разрешено да се използват устройства.
35% ограничават сайтове, които могат да посещават децата им, при 21% от децата има правила с кого е позволено да се общува в интернет, а 16% от родителите на деца от 0 до 18 г. не поставят правила на своите деца относно това какво съдържание да потребяват в интернет.
40% от децата на възраст 0 – 18 години сами избират какво съдържание да гледат в интернет. Най-висок е делът на децата, на които единият от родителите е с основно образование (77%). Най-нисък е делът на децата, живеещи в София (47%). При 39% от децата на възраст 0 – 18 години родителите избират какво съдържание децата им да гледат в интернет.
Анкетата показва още, че 41% от родителите на деца от 0 до 18 години твърдят, че през по-голямата част от деня детето им не използва електронно устройство. 30% от родителите споделят, че детето им прекарва много време пред екрана, но не прекалено дълго. 10% от родителите смятат, че детето им прекарва преобладаващата част от времето си пред екрана.
Детето чете ли книги?
Голямата част от децата четат книги, защото е задължително за учебния материал или родителите са ги задължили. Нисък е делът на децата, които четат книги за удоволствие. Очевидно е, че в днешно време електронните устройства имат превес и формират навиците, интересите и предпочитанията на децата, посочват авторите на проучването.
31% от родителите на деца на възраст 0 – 18 години споделят, че детето им чете само задължителната за училище литература. 49% от родителите на деца от 13 – 18 години и 41% от родителите на деца от 6 – 12 години са на това мнение, като те са с най-високи дялове.
14% от родителите споделят, че децата им четат това, което родителите им кажат. 24% от родителите на децата на възраст 6 – 12 години са на това мнение.
13% от родителите твърдят, че детето им чете за удоволствие. 23% от родителите на деца на възраст 13 – 18 години са на това мнение.
7% от родителите твърдят, че детето им не чете книги.
Приблизително 28% от децата в свободното си време четат книга или списание. Танцуват 23% от децата, като най-висок е делът на децата от 3 до 5 години (30%), които са споделяли, че танцуват в свободното си време. В свободното си време, когато не са на училище или детска градина, децата са посочили още, че рисуват – 20%; посещават частни уроци – 13%; играят си – 13%; слушат радио – 9%.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg